Tånga Hed 2014

Det här är väl ändå värt att ta sig tiden till ett blogginlägg.
 
Jag åker inte så mycket på utställningar längre som ni kanske märkt. Det är mycket för att Johan för det mesta inte är hemma när de går av stapeln och jag ids inte åka själv med alla hundar och barn. Så var faktiskt fallet denna gången också, men eftersom att min snälla syster gärna tog semester för att passa våra barn, så bestämde jag mig för att fara med hela gänget och lämna barnen hos henne och fara vidare själv. Nu blev det så att Johan blev sjukskriven och var hemma ändå, så jag lämnade Attor hemma med honom. Sen packade jag barn och hundar och startade resan för exakt en vecka sedan. 
 
Först skulle vi fara i ca 5h hade jag räknat ut för att komma till syster min, men det tog mycket längre tid med stopp för att mata Allis och Ulrik och rasta hundar. Jag sov över där och kunde lämna över barnen i lugn och ro och åkte därifrån med en bra känsla i kroppen. Vi for inte så långt på torsdagen, bara till Ylwa Malmberg och vi hade en dag med mycket hundprat och mycket god mat på kvällen. Jag älskar Ylwas kyckling!!! Tillsammans startade vi vid tiotiden på fredagen och kom fram i bra tid till Tånga Hed. 
 
Jag förvånades över mina hundar under hela resan, för de var så himla tysta. Det var inte förrän vi fick tillbaka Elora som det blev livat i luckan, så där finns lite att jobba på. Nåväl... jag känner som vanligt av tidspress, så jag fattar mig kort. Ställde 8 av 9 hundar anmälda. Skippade Pamir som är ganska så feg och dessutom helt urfälld. Hon ser ut som ett spjälstaket. Tirith och Pil fick excellent i bruksklass, men inget ck. Pil blev 4a i sin klass och Tirith oplacerad. Saria, Elora och Tricky fick Very Good.
 
Pya fick ck i veteranklass där Ylwas Ruffan vann klassen. Och här kommer det som gjorde min dag! Haldex går och vinner bruksklassen med ck och Tióne går och gör exakt samma sak. I bästa hane blir Haldex uttagen till 4e bästa hane och eftersom att ingen av de som står före kan få certet så går det till honom. Och jag kunde väl aldrig tro att resan ner skulle ge mig det där efterlängtade sista certet. Allra minst på Haldex som ju haft och fortfarande har lite problem med ryggen. När Tióne går in i bästa tik händer det jag inte trodde... hon placerar sig ett snäpp bättre än brodern och eftersom att vinnaren Blitzen redan är champion kan hon inte få certet och tvåan inte har bruksmerit, så kniper Tióne det och helt plötsligt är mina förstvalda egenuppfödda valpar utställningschampions!! Vilken känsla!
 
Jag har också avelsgrupp på Pya som jag dabbar mig totalt i. Plockar helt enkelt ihop gruppen som var uppfödargruppen och såklart... där var ju både Pil och Elora med... haha. Så tokigt! Så där blev vi strukna. Men visst, lite snurrig får jag väl ändå vara, när det var så länge sen jag hade så många hundar anmälda. I uppfödargruppen går det desto bättre och vi vinner över de fina hundarna Ylwa har i gruppen och i BISet får vi se oss slagna av samojederna.
 
Det är mycket roligt att Pya fått så fina barn och att jag lyckats få jämna hundar, jag är stolt över det, det skäms jag inte över att säga. Så nu är det bara att vänta, så ska jag skicka in om ansökan för mina första dubbelchampions, mina helt fantastiska ledarhundar, Haldex och Tióne!
 
 
Foton av Ylwa Malmberg
 
 
 
 
1 Niklas Olsson skriven

Värt den långa resan =) Stort grattis igen !

3 Ylwa skriven

Stort grattis! Kul med blogginlägg igen. Det här får vi göra om, det funkade ju bra ;-)

Kram!

2 Jennie och Lova skriven

Stort grattis igen till framgångarna! Hoppas vi ses igen i höst! <3

4 Inger Ch skriven

Grattis grattis till er alla !!
Ni har verkligen många fina stjärnor på er lilla gård !! ;)

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: