Rekordkullen 1 vecka

Klockan 10:49 för en vecka sedan föddes Tirith och Tigers första valp. Jag sa hela tiden att jag trodde dom skulle komma för tidigt. Datumet för födsel var den 2a juni, men nu blev det istället den 30e maj. 
 
Tova skulle komma på förmiddagen, runt 10 var det sagt, men Tirith som fått flytta till valpgården skrek på mig redan på morgonen och jag förstod att det var nåt, så jag ringde på Tova och sa hon fick masa sig hit lite kvickt. Så fort Tova kom gick jag ner till Tirith som inte alls var nöjd med att vara uppe i huset när jag tidigare försökt ha henne inne. När jag satt mig i kojan med henne så behövde jag inte vänta länge innan hon lugnt och fint hade fött den första valpen, en mörk hane. 
 
Han fick inte dia de första timmarna, för Tirith tyckte att han skulle ligga mellan hennes framben hela tiden. Och försökte jag flytta honom så tog hon bara tag i honom och flyttade honom igen. Sen blev det en lång väntan och när 3 timmar gått blrjade jag oroa mig. Ringde veterinär och hade is i magen lite till, men när det gått 4 timmar vågade jag inte vänta, så vi for i ilfart in till Djursjukhuset. Tova fick fara först med Tirith och valp i sin bil och jag efter med barnen i pickupen. När jag är i stora rondellen på Lillänge ringer Tova. Valp två, en tik, kom på mattan i farstun när de klev in genom dörren. Hon fick en peang på naveln då det blödde en hel del, och min kommentar när jag och barnen kom in var " Räknas det här som inskrivning?" Haha, knäpp som man är. Jaha.. man har ju inte facit i hand direkt, det jag visste var att det iallafall var 5 valpar, alltså tre till. Så vi bestämmer att åka hem till Tova, för att vara närmre veterinären om vi nu måste ha hjälp. Där får Tirith resterande valpar.
 
Helgen är helt galen. Ulrik sover på golvet i vardagsrummet. Allis sover i soffan och bilbarnstolen varvat. Natten är utdragen och jag gick upp 0615 och började bli riktigt trött när klockan var 0230. Vi försökte oss på att sova. Sista valpen jag minns hyfsat var nummer 8. Jag slocknade i Tovas säng en stund. Allt är ett blurr mellan tvåtiden och sista valpen... Tova och Allis kom och la sig i sängen och när det var dags för sista valpen, var jag med. Räknade dom när nian kommit.. 1.. 2.. 3.. 4.. 5.. 6.. 7.. 8.. 9..?? 10?!!!!
 
10!!! Räknade om. TIO!! - Tova! Det är 10 !! valpar!
 
Jag sov mig igenom nummer nio. 

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: