Svenstavik SKK, 3 aug

 
 
Eftersom att Attor numera är registrerad i SKK bestämde jag mig direkt för att jag skulle anmäla honom till Svenstavik-utställningen. Sagt och gjort. Då tyckte jag att jag lika gärna kunde ta med en siberiantik, så Tióne fick också följa med. Johan var hemma och följde med, Attor är ju ändå hans hund, så det skulle vara roligt att han fick se med egna ögon hur det gick.
 
Jag hade bara tränat med Attor två gånger innan med stryp och utställningskoppel och då bet han i kopplet och bökade lite, så jag tänkte att det får gå som det går. Det handlade mer om att få en bedömning på honom för att få veta hur "snygg" som Plott han egentligen är.
 
Vi packade ihop unge och hundar och for iväg strax efter åtta. När vi kom fram var det redan varmt och värmen skulle fortsätta under dagen. Vi hittade snabbt en plats vid Uppströms och trängde in barnvagnen i skuggan, så Nisse fick hoppa lite åt sidan :-) Men han tål sol bättre än Ulrik, så det gjorde han så gärna.
 
Först ut var Tióne och jag tränade lite med henne nere vid vattnet. Hon skötte sig rätt bra förutom det evigande sniffandet i marken. Såklart så hade hon börjat löpa och därmed tyckte väl inte hon att det där med utställning var det allra roligaste. Så fort vi klev in i ringen kände jag att hon tyckte det var lite trist, men hon skötte sig OK iaf och fick ett Excellent.
 
 
Lite väl varmt för att vara ute och springa, tycker Tióne.
 
Såklart var det fler huskisar än våran.
 
Här är Annica Uppström med Nordvikens Kuling. Han fick Excellent, CK, CERT.
 
Här är Aslakkgårdens Mysiga Midas. Han fick Excellent, CK, CACIB och blev bästa hanhund och sedan BIM.
 
Annica hade även med sig en jättefin 'grand old lady', Isslottet's Skrika. 10 år gammal. Hon fick Excellent, CK och blev bästa tik och knep även BIR:et.
 
Även Nordvikens Tolga var med. Hon flyttade från Malin Sundin till Sofia Holmgren för inte så länge sedan. Hon fick Excellent, CK och blev 3e bästa tik med R-Cert och R-Cacib.
 
Även Victoria Rytty hade pallrat sig ned till utställningen. Det var trevligt att få växla några ord med henne, för henne har jag bara sett på Instagram och Facebook. Devana och Victoria fick CACIB. Väl värt den 75 mil långa resan.
 
 
Och så kom då dagens, i mina ögon, höjdpunkt! Attors första gång i ringen!
 
När jag stod utanför ringen råkade jag titta på domaren Ann Carlström fick jag ett leende av henne, så jag log automatiskt tillbaka. Sen väntade vi på att vi skulle få gå in i ringen. Till slut gjorde jag och Attor vår entre.
 
Jag som trodde han inte skulle uppföra sig, blev förvånad. Attor verkade gilla det.
 
Och så lätt han sprang. Jag försökte fokusera på att jag själv skulle se bra ut *haha*. Jag har ju kommit av mig lite med utställning de senaste åren och det är nog mera JAG som behöver träna på det, inte hundarna. Attor visade sig vara en stjärna och domaren var helt lyrisk över att få döma sin första Plott.
 
Attor gillade nog skarpt att alla tittade på honom, för så fint som han sprang och skötte sig... Ja-aa, jag kan väl säga att detta inte var den sista utställningen för honom.
 
Och som han viftade på svansen när hon skulle känna på honom. Att han ens stod still var för mig ett under!! Men som sagt; Han ÄLSKADE det! Det är kanske precis det här jag behöver, en nytändning när det gäller utställning och en helt annan ras. Det var verkligen superkul att få ställa Attor.
 
Vi fick springa två varv för Ann och hon som bara hade sett Plott på bild och läst om dom, var så glad över att få döma rasen och tyckte att han var väldigt fin, men att han kunde vara lite kraftfullare. Det håller jag med om. När vi fick betyget Excellent jublade jag och kritiken kan man inte klaga på.
 
KRITIKEN:
Tilltalande helhet. Välmusklad. Kunde vara något kraftfullare. Maskulint huvud. Korrekta öron. Fint uttryck. Mycket bra hals och rygg. Bra bröstkorg. Korrekt ansatt svans som bärs korrekt. Något öppna vinklar. Utmärkta ben och tassar. Rör sig något trångt bak. Något lösa armbågar. Bra pälskvalitet. Brindle med sadel.
 
Att kliva ut från ringen och vara så glad som jag var, det var länge sen, om jag ska vara helt ärlig. Det var länge sedan jag blev så glad över att få betyget Excellent *bara*. Men den här domaren var så sprudlande glad att det smittade av sig på mig så det hette duga. Och jag kommer att bära med mig det här minnet när jag ska ställa ut mina huskisar i framtiden. Då kanske jag smittar av mig på dom och vi kommer att bli ett gladare ekipage.
 
Tack för en trevlig utställning och trevligt sällskap av ni som var vid ringen. Lite särskilt tack till Nisse som passade Ulrik när vi var iväg till en annan ring och ställde Attor.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1 Ylwa skriven

Grattis! Jättekul,då syns vi i höst :)
Roligt att få se bilder från utställningen.

2 Jennie, Exxa och Lova skriven

Grattis till Tioné!!

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: