Fågelträdet o hundtur

Varje år går Johan ut i skogen och fixar ett fågelträd. Det är ganska roligt, för fåglarna... Aldrig ser fågelbordet lika ut och i år blev det ett stort träd. Vi har gjort egna små 'talgbollar' i form av smält cocosfett, äpplen och frön. Den stora ringen gjorde jag av ister, frön, äpplen och russin och den verkar de uppskatta att picka på. Det här året har vi haft turen på vår sida, det fullkomligt kryllar av fåglar; domherrar(det här är bara några av dom), talgoxar, blåmesar, talltita och sen har vi återigen sett gråspetten och även en nötväcka har vi, men den är så snabb så jag hinner knappt få den på bild(två suddiga har jag lyckats få).
 
 
Dom sitter i träden utanför och rätt vad det är gör dom alla störtdykningar ner mot maten. Det är jätteroligt att sitta och titta på dom.

När pappa Johan är hemma, tränar vi hundarna. Två gånger har jag tagit mig ut i veckan och kört. Vi kör en liten ATV på 250 kubik. Den är för liten, så nästa år hoppas vi kunna byta ut den mot en större. När Johan har kört 9-spannet(och då saknas de två hundarna som är utlånade) så har de dragit iväg med den. Inte så kul.
 
Här är det 8 hundar, då Tricky varit inne några dagar för att han dragit så hårt så tassarna blivit lite trasiga. Jag trodde den här snön skulle räcka för att slippa sockor, men Elora slet sönder sina tassar. De två unghundarna Airk och Elora tar i så in i norden. Men Airk verkar klara tassarna bättre än systern.
 
Jag vågade gå av. Isklumpar under tassarna verkar vara en Haldex-grej. Vet inte varför just han får det. Nån som har en bra förklaring? De fyra främsta hundarna har inga necklines. Pya hade i starten, men lyckades få ur huvudet ur halsbandet direkt i starten, så jag fick stanna och bara ta halsbandet i fickan. Jag kör ofta utan någon neckline mellan ledarhundarna. Bakom ATV'n går det en väg upp som leder till en fin rondell att vända i. 15km blir den här turen. Härligt att få ta ut hundarna på en sådan sväng, om än att det är med fyrhjulingen. Jag hade ju beställt så lite snö som möjligt, så länge som möjligt, så jag kan träna hundarna när Johan jobbar. Kanske fick jag som jag ville, när man hör hur det är i de södra delarna av landet :-D Tjohoooo!
 
(kommentera gärna)
1 Ylwa skriven

Jag kan skicka upp lite snö om du vill ha mer ;). Vi har så det räcker och blir över som du har sett.

Vilka fina, fåglar ser fram emot fler fina bilder. Så många domherrar. Här tror jag 5 är rekord på samma gång och de dyker upp först fram emot våren.

Atv ha en lina med panikhake som du fäster i tråd samt lås den bromsen du inte kan låsa med spännband. Då blir det lite tryggare.

Tror hundar har lite olika tassar, hur de använder tassen samt att de faktiskt vänjer sig lite med underlaget. Molly hade lite problem när hon kom från träning på snö till barmark men nu håller hennes tassar precis lika bra som de andras.

2 Anneli skriven

Han kanske är varmare än dom andra och så fäster snön i "fotsvetten"... En fulsltändig amatörteori! ;)

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: