Idre Fjäll - Årets rasspecial för siberian husky

Det här årets rasspecial skulle inte alls bli som jag tänkt mig. Jag är säkerligen inte ensam om att känna så. Fredagen när vi skulle fara upp jobbade jag. Jag hade tur att få byta pass med en kollega och kunde sluta på dagen istället för på kvällen. Hem, packa, mata hundar innan vi skulle fara och sen till stan för att lämna Nova, som turligt nog fick hundvakt hela helgen.
Tack för hjälpen, Maria!

Vi kom inte iväg från stan förrän sent, strax före sju, då vi ville äta i stan först. Vi visste att det troligtvis inte skulle finnas några bra ställen att stanna på efter vägen. Så vi åt och passade på att rasta valpar och titta till de stora vovvarna. Då hade naturligtvis Trickster spytt en hel del där bak, så det var bara till att städa upp.

Vi kom fram sent,  ungefär samtidigt som Micke, som skulle bo med oss. Malin och Helena kom inte förrän på lördagen. Ut med stakeout och ta hand om alla hundar. Tiras och Nelwyn fick sova i vårt släp, så de hade lite halm som kunde värma.

Vi gick och lade oss ganska omgående då vi alla var trötta. Jag somnade rätt fort, men det var nån annan som inte kunde sova för att det var hundar som tjöt i släpet nästan hela natten. Stackars Johan! Jag har rätt tur som bara kopplar bort allt och sover ändå, men när det är hundar som låter, då kan inte Johan sova. Han sov väl knappt nånting under hela fredagsnatten. Och det visade sig på morgonen. Han var inte alltför glad och jag och Micke var snabb med att rösta ner Johans förslag om att han skulle med upp till utställningen. Han fick ta Mickes bil upp sen, efter att han sovit ut, UTAN hundar kvar därnere.

Med andra ord har jag knappt några foton på hundarna jag ställde ut, för det fanns ingen som kunde fotografera. Och när Johan väl kom upp, så strejkade vår kamera när han tog över den från Micke som fotade lite. Trodde den dog, men nu funkar den visst igen. Knaskamera!

Jag hade anmält valparna, Tirith och Loddie i bruksklass, Nato i bruksklass, Silve i veteran. Sen skulle jag ställa Uno i öppen och Ithil i öppen. Jag hade också lovat att ställa Dimrill, men självklart krockade det med en gång med valparna som gick in samtidigt i den andra ringen. Jag anmälde bara Nato för att Irre kunde visa honom åt mig. Haldex som inte var nåt fin vid anmälningstiden eftersom han fick fuktexem och jag klippte honom, fick för en gångs skull slippa ställas ut. Likadant med Tióne. Hon hade ju knappt nån päls, så det kändes lönlöst. Hon fick sig ett very good i Sollefteå pga hon var pälslös. 


Det var 143 hundar anmälda, men det var långt ifrån alla som kom.
Det saknades en hel del folk.

Valpklassen var rena kalabaliken för min del. Inte en gång hade jag tränat med valparna i koppel, så det är bara till att skylla sig själv. Men jag får se det som bra träning. En massa hopp och studs blev det och Elora tyckte allt var jätteläskigt och det visade sig i snöret. Hon som har fina rörelser fick väl ut nåt fint travsteg iaf. Både Elora och Airk kom sist i sina klasser. Däremot kom brorsan Tiras, som visades utav Niklas, på andra plats. Och Nelwyn kom på tredje, så det kändes jättekul. GRATTIS Micke!

Avels- och uppfödarklasskritikerna var kanon och jag fick HP på båda. Det kändes super!



Precis när jag kikade över till andra ringen när jag var klar med valparna såg jag att Kenneth var inne med Dimrill för hans bedömning. Dimrill fick nöja sig med ett VG för dagen. Jag visade Uno sen i samma ring, för domare Mats Jonsson. Han var riktigt tuff under dagen. Fram med mätstickan och mätte Uno och konstaterade bara att han var för hög. Så  Uno fick inget mindre än betyget Disqualified. Surt kan jag tycka, då han är en väldigt fin, välbyggd hund. Men så är det. Domare är olika, en del bryr sig inte nämnvärt om att ens ta fram mätstickan. Jag kan tycka det är synd, för ska de mäta, tycker jag nog de ska mäta alla och ha samma kriterier för alla. Alltså, ge samma betyg till ALLA som är för höga. I det här fallet sa domaren "Hade han bara varit EN centimeter för hög, hade jag inte brytt mig, men nu är det tre". Det tycker jag känns helgalet. Ska man följa standarden, ska man inte tumma på en enda centimeter. Det är min åsikt! Kritiken var jättefin, så den säger jag inget om...


Jag och Uno på sidan om...

Irre ställde ju Nato åt mig, som är hennes uppfödning. Han fick VG och åkte ut på pälsskicket, om jag förstod saken rätt. 




Ithil

När jag gick in i ringen med Ithil sa domare Eli-Mari Klepp åt mig att jag hade väldigt vackra hundar. Det tyckte jag kändes  mycket trevligt att höra. Ithil skötte sig mycket bra, men fick pga sin svans ett VG för dagen. Men jag är nöjd, hon fick en jättefin kritik. Det var också Eli-Mari som dömde valparna och jag kan bara tycka att hon är en jättebra domare, som är fin med hundarna och ger tips till ägaren, om det behövs. Kommentaren hon gav mig om Eloras huvud är väl något jag aldrig glömmer. "Hon har ett underbart vackert huvud och hennes uttryck är ju bara To die for!" Det tycker jag var jätteroligt att få höra.


Fina Ithil i ringen.




Micke ställde upp och tog Loddie åt mig i bruksklassen, medan jag tog Tirith. Det gick fint för båda två. Tirith vann bruksklassen och fick CK. Loddie kom trea i klassen men fick nöja sig med ett Excellent. Tirith skulle in i tävlan om bästa tik.


Tirith är väl kanske inte den roligaste utställningshunden. Hon är lite loj ibland. Jag måste komma på ett sätt att få upp humöret på henne lite, så hon ser lite mer 'ärtig' ut i ringen. Kanske köttbullar i framtiden? Tirith gick iaf längre än vad jag trott och knep fjärde platsen i bästa tik. 1a blev Shadi, som stod tvåa efter Tióne förra året och 2a blev Ylwas Molly, som är en Trahimus-hund(samma kennel som Tricksters pappa kommer ifrån). Före mig och Tirith placerades Irres och Kentas tik från Nay-La-Chee, Ice. Och det var roligt, då Ice är halvsyster med Saria. Eftersom de första två tikarna redan var fullcertade gick Certet till Ice och alltså fick Tirith Reserv-Certet. Jättestort grattis till Starax!!




Den som egentligen gick allra bästa för dagen var Silve. Ylwa hade lovat att ta honom åt mig och det gjorde hon. Han var jätteglad i ringen och skötte sig fint. Han fick Excellent men domaren höll inne med Ck:t för dagen, då han tyckte Silve var lite hastrång, vilket också stämmer. Men tävla i finalen om BIRveteran skulle han få göra ändå, då de inte kräver CK för det.


Fina gubben Silve i ringen med Ylwa.

I veteranfinalen tog jag Silve själv. Han skötte sig bra, men fick se sig slagen av tiken, Lanjas Likkulas. Men jag är jättenöjd. Inte så pjåkigt att Silve tar hem BIM-rosetten på en rasspecial, tycker jag. Grattis till Björks!


BIS uppfödargrupp - Snowstreams

Jag och Silve blev tillfrågade om att vara med i Ylwas grupp! Det var jättekul att få vara det, det är första gången vi är det. Det var ganska många grupper och Silve - Liac(systerson) - Io(systerbarnbarn) - Cémbra(syster) slår till och vinner över alla andra grupper.
Stort grattis till Snowstreams!



Och resultatet av hela utställningen listade jag ut för länge sen. Det var ett bra tag sen jag sade att jag visste vilken hund som i år skulle ta hem hela utställningen. Men det borde väl de flesta redan ha gissat under det här året. Snowstreams Inachis Io tog hem hela rasket och vi här hemma kan bara gratulera till ett fantastiskt år för Ylwa och hennes följeslagare. Io är Silves släkting genom att Silves syster Cémbra är mormor till honom.


Även stort grattis till Niklas med Bergtuvas Shadi,  som det här året tog sig ända upp till BIM-platsen!



På kvällen gick vi på bankett där vi fick god mat. Efter maten var det utdelning av Diplom för Husky-cupen där jag kom på tredje plats i 6-spannsklassen. Fast jag saknade faktiskt glasen...

På söndagen gick vi på siberian huskyklubbens medlemsmöte och fick bland annat ta del av de nya championat-bestämmelserna och meriteringsreglerna. För de som ville var det lite vagnsrace och korvgrillning efteråt, men vi valde att fara hemåt, så vi skulle vara hemma i god tid. Det blev ändå en sen kväll.

Vi tackar Siberian huskyklubben för ett mycket lyckat arrangemang och för en fin plats för årets rasspecial. Gott om parkering och bra boende. Hit kommer vi gärna igen. Stort grattis till alla som var där och fick fina resultat! Hoppas vi möts nästa år igen.

Och sist, men inte minst... STORT TACK till Micke! Utan din hjälp hade jag varit vilse i pannkakan. Och tack till alla ni andra som hjälpte mig i valpgrupperna eller att 'bara' hålla hund!

1 Bjälkatorparna skriven

Vilka bilder! Och så tunn Ithil blivit. :)

2 Ylwa skriven

Än en gång grattis och också till valparna. Ha ha de små busarna. Micke hade säkert hunnit öva mer med sina. Hans hade redan tjuvstartat på Simmatorp med fina resultat :) Så spelar det väl inte så stor roll de är alla dina valpar. Övning ger färdighet. Det är inte alldeles lätt att hänga med på allt när det är två ringar. Kul att få se lite mer bilder från det jag missade.



Ja du hade helt klart rätt så du får gärna säga "vad var det jag sa" :D

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: