Ströööööm

Wihoo!

Strömmen kom tillbaka. Tack vare gubbarna därute som gav sig fan på att vi skulle få tillbaka den dagen innan nyårsaftonsdagen. Man bugar och bockar och tackar ödmjukast!!

Jag stod och diskade i uppvärmt vatten på vedspisen. Pannlampan på huvet och ljus på bordet var allt som lös upp. Min snälla hyresvärd Stefan var upp till mig med extra vatten och jag fick även en tallrik med Ingegerds goda fläskpannkaka och hemmagjorda lingonsylt. Det skulle jag äta efter att jag diskat klart, så inte vattnet blev alltför kallt. Så jag fortsatte diska och HUX FLUX hörde jag ett surrande ljud jag inte först riktigt fattade vad det var. Jag vände mig om: OCH SE PÅ SJUTTON, det LYSTE en stjärna i fönstret och det surrande ljudet var kylskåpet som hade satt igång. ÄNTLIGEN!! som Gert Fylking brukade säga!

Jag blev så glad att tårarna nästan rann. Fem dagar och fem nätter var Fjällandet utan el och det kändes faktiskt riktigt jobbigt efter ett par dagar. Inget vatten, ingen ström. Jag jobbade på nätterna så något dagsljus såg jag aldrig under de här dagarna eftersom att jag var tvungen att sova efter jobbet. Med andra ord kändes det extra jobbigt, det var ett ständigt mörker. På torsdagen, när jag vaknat, åkte jag in till Jula i stan och köpte en fotogenvärmare och tre stycken dunkar med lysfotogen. Jag köpte även lite ljus och två vattendunkar à 25 liter. De fyllde jag på i Lit innan jag for hemåt. Nu var jag trött på att frysa och jag satte upp fotogenvärmaren i vardagsrummet där jag trängts med Nova i soffan. Hon på sovsäcken och jag under sovsäcken. På fredagsmorgonen när jag kom hem drog jag igång fotogenvärmaren och under dagen höjde den temperaturen från 3 grader till 9. WOW! Väl investerade pengar måste jag ändå säga. Den känns bra att ha hemma.

Jag tog en varm och härlig dusch på kvällen och städade undan i röran som hunnit bli under veckan. Och sen kom Johan hem, lagom till att det var varmt och skönt i stugan!
1 Johan skriven

Gäller ju o planera så man kommer hem till varmt hus. ;)

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: