Vikket partaj :-)

WOHOOO!!
Thank you for the party, Josse!! Det var kul och definitivt nåt vi måste göra om. Inte helt fel, det där H&H placet. Skrattar fortfarande åt det där puckot som sprang runt med megafonen utanför ditt fönster *haha*  och även den där bilden på 3, du visade mig...   Nåja.. alla kan inte var normala.


Japp, då var min första partykväll i Östersund avklarad. Hade mycket trevligt hemma hos Jossan till att börja kvällen med. Jag var smart och passade på att låna hennes badkar, då jag inget eget har. Och tror ni inte att när jag tappade ur vattnet, så var det som stopp i avloppet och hela golvet blev översvämmat. Typiskt!  Trodde hela kvällen skulle bli förstörd när den började på det viset, men tack och lov så hade jag fel. Jag hade riktigt kul på min första tur ut i stan och absolut något jag vill göra om. Man kan ju inte bara ägna sig åt hundarna, lite kul får man allt lov att ha på egen tass också. Det här fick ju bli min 'födelsedagsfest' :-)

Väl hemma igen var hundarna glad att se mig och Silve kom in efter att jag vattnat dom inför körningen. Han gick demonstrativt och la sig vid köksbordet - där han sedan låg kvar utan att röra en fena, t om när jag drog iväg med första gänget. Jag körde Loddie och Pya i led och Haldex och Tióne bakom. Loddie gick riktigt riktigt bra idag och det kändes hur bra som helst. Pya gick som en raket och hon ville INTE vända, när jag vände dom för hand på en rak väg bara. Det är ganska långt annars till stället där vi kan vända, och jag ville inte köra så långt nu när jag bara skulle testa för att se om de skulle hosta efteråt. Så hon var nog lite sur över det. Tog 2-3 gånger att dra henne och Loddie åt andra hållet, och då hann Haldex slänga sig ner i snön för att rulla sig och trasslade självklart in sig i linorna och efter att vi vänt blev han alldeles pipig och dan och skrek som att han skulle dö, så jag fick skynda att lossa honom och reda ut härvan. Sen var det självklart full fart igen.

När vi kom över ett krön började det bli ett jäkla drag på hundarna och jag förstod att någon form av djur var på g... Jajamän. Tre stycken älgar stod där, rätt på vägen och bara väntade på att vi skulle komma. Jag bromsade genast ner hundarna till gå-fart och de skrek av upphetsning att få jaga efter dom där stora bestarna... Uschiamej, dom otäckingarna. Jag vill inte ha med dom att göra...

De gick riktigt bra, men Loddie kroknade lite grann på slutet, så då satte jag upp Haldex istället. Inga hundar har hostat, men Haldex kändes väl inte riktigt som sitt rätta jag. Det kan vara för att han var den som var värst drabbad också, men hostar gör ingen av hundarna iallafall, vilket kändes hur bra som helst. Så nu är vi anmälda och klara till Fäboddraget. Det blir bara 15 kilometersrundan, trots att jag skulle vilja köra den långa, men det känns inte rättvist mot hundarna när de stått så länge efter Sham-draget. Så det får bli den korta och jag är glad för att vi kan vara med överhuvudtaget.



Andra gänget blev ju då Niro och Tiwas i led och Silve bak. Silve var nog egentligen inte alls sugen, han ville nog mest bara ligga kvar inne och sova. Men ut i spannet for han, sen hämtade jag de andra två. Jag hade ingen neckline på Tiwas och Niro, för jag vill se hur pass bra Tiwas kan jobba där fram. Jag kommer att köra henne mer och mer i led nu, eftersom tanken är att jag vill att hon skall få ett annat bra hem i framtiden. Det kan vara kul om hon går i led, och det bästa jag kan göra är att börja köra henne där nu.

Jag måste säga att jag är imponerad. Hon var fantastiskt duktig. Niro märks det på att han har varit med i snabba spannet på tävlingarna, för han ville minsann galoppera hela tiden. Tiwas har ett sånt supersteg, jättefint. Det är synd att hon inte hinner med. Men hon blir perfekt för ett långsammare spann. Hon är trägen och ihärdig och går med spänd lina hela tiden. Så kul att se, då jag förr sagt att hon är värdelös i led. Men tamejsjutton att jag får ta tillbaka det där. Hon lyssnar väldigt väl på tillrop och idag fick hon för sig att hon såg nåt roligt i skogen, så hon gjorde som en surikat och hoppade liksom lite in mot skogen och tittade, men jag ropade till på henne "framåt" och vips var hon ute på spåret igen och drog som en liten gasell. Om hon gick lite för långt ut på spåret så hon kände att det blev lite mjukare i snön, då tog hon sig genast närmre Niro där det var hårdare. Ja-aa, verkligen roligt att se hur duktig hon är. Duktig Tiwi


Och Silve!!! Med tre hundar går det lite långsammare och fy fasikens vad duktig han är när det går i lite saktare tempo, men när han har ledarhundar framför sig. Duktig gammal gubbe!!!! Matte är imponerad! Han jobbade verkligen bra idag och det är ju så roligt, när man känner att alla hundar gillar det vi gör. Att det finns inget som är roligare...



Näej, nu ska jag gå ut och ge hundarna kvällsmaten. Jag ska villigt erkänna att de där 7timmarna jag sov i natt gärna kunde ha varit lite längre. Min kropp börjar kännas lite schleten vid det här laget, och jag ska nog ligga i soffan en stund sen och bara småglo på teven lite innan sängen hägrar.



1 Ylwa skriven

Grattis i efterskott! Har varit bortrest med vovvarna några dagar. Upp till snön :)

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: