Slädkörningen fortsätter

Helt otroligt, man åker iväg för att komma till snön och få något tillfälle att köra hundarna med släden och det dröjer inte länge förrän det snöar som bara den i Småland och nu har jag kört släde 3 gånger sen jag kom hem.

Nu blir det ingen vila för hundarna! Nu tar vi tillvara på snön, så länge den ligger kvar. Så vill jag få chansen att få så mycket av slädkörning och snö under tassarna på valparna, som bara går nu. Ja-aa, naturligtvis utan att köra slut på dom.

Jag försöker tanka upp lite filmer på YouTube, men det går inget vidare ska erkännas. Med enbart mobilt bredband är hastigheten inte särskilt snabb och det hinner alltid bli nåt strul innan filmen är färdigtankad. Försökte hela dagen igår utan något resultat. Men jag ger inte upp. Klart ni ska få se mina filmer!

Slädkörningen igår
Jag ger inte upp där heller. I lördags skulle jag ju pröva Haldexen i led med Niro och det var en katastrof. Niro talade om för den lilla pluttvalpen(nåja, han är inte såå liten) att det minsann inte är han som bestämmer och Haldexen tog åt sig och kunde inte relatera till varför Niro sa åt honom. Då ville han minsann inte alls vara bredvid Niro och det var stört omöjligt att ens försöka. Igår körde jag tre gånger.

Först ut
Niro i singelled med Silve och Tiwas bakom. Jag har kört Niro en gång tidigare i singel, men då tappade han fokus till slut, så det var spännande att se hur det skulle funka nu. KANONERS! Det var struligt i starten, han är inte världbäst på att sträcka upp linorna när han ska stå själv längst fram, men efter lite tjafs och tillsägelser så funkade det med. Det gäller att ha tålamod.  Det här gänget är gapigast, det är Silve och Tiwas som gör det.

*nu snöar det igen, förresten*

Vi körde en kortare sväng, för vi startade rätt sent, så jag skulle hinna köra alla innan det blev becksvart. Ca 4-4,5km skulle jag tro. Niro var jätteduktig och vi hade inga större problem med höger och vänster. Det som är problemet är att Niro inte är jättesäker på sig själv, det märks när han tar mitt kommando på en gång och sen får för sig att; Näääeee... vi skulle nog inte dit ändå. Och så ändrar han sig. Kanske är det jag som brister där också? Kanske ska jag berömma honom mer och mana på mer när han går åt rätt håll? Jag gör det, men det är ju skitsvårt när han går åt rätt håll och sen bara ändrar sig. Men okej, det kanske är något han måste växa in i också. Det gick bra iaf och han jobbade på bra. Silve och Tiwas jobbade jättebra bak, så jag känner mig mycket nöjd.

image194


Andra gänget ut
Pya och Tióne i led. Atto bakom. Finns inte mycket att säga förutom; VILKET GÄNG!!!!

Tyst och lugnt i starten. Helt otroligt skönt att slippa en massa trassel. Tióne hon står som en självklar ledare där fram och lyssnar bra på mamma Pya. De trycker sig mot varandra när de jobbar och Pya har nog aldrig gått så bra som hon gör med Tíóne. Det känns helt otroligt. De rör sig i takt med varandra och det känns som att de synkar varandra perfekt. Atto... ja, vad ska jag säga om Atto? En makalös liten tjej med ett riktigt gott arbetshumör. Hon bara följer ledarhundarna och ökar de takten öser hon på. Rör sig med lätta steg och är lugn och fin i spannet. Detta gäng arbetade hur bra som helst. Tióne svängde en gång och har ett otroligt tempo och ett fint steg.

image195


Tredje gänget ut
Med bara Haldex och Prisma kvar, fick Niro vara med en gång till, närmast släden!!! :-) Jajamän, nu var det dags att inte ge upp och återigen testa om Haldexen kunde gå i led. Kanske var det bara fel kompis han stod med förut? Jag valde att testa honom med Prisma. Snacka om RAKET!!! Han var lite osäker i starten, men med bara Prisma och Niro så var det lugnt i starten och Haldex stod där fram med Prisma på sin högra sida, och såg rätt så mjäkig ut. Han såg ut som att någon skulle hoppa på honom och ge honom stryk närsomhelst. Prisma, hon låg ner i starten. Och IVÄÄÄÄÄG! Ingen tvekan om att Haldexen kommer att kunna hålla den positionen i framtiden. Vi hade inga större besvär med svängarna och Haldexen gjorde som Tióne även han och lyckades svänga oss vänster, när Prisma inte gjorde någon tendens till att göra som jag sa. WIHOOOO! Blir man glad då, eller blir man GLAD!? Vi fick köra i mörkret som redan fallit, men vi hade inga problem med att hitta hem.

image196

(jag har t om ljusat upp den här bilden)

Känner att jag har ett starkt gäng inför nästa säsong. Det kommer att bli svårt att klå oss när vi väl fått rutin och erfarenhet på släde och tävlingar :-)   (haha, man måste ju ha självförtroende)

image197
Prisma och Haldex hemkomna efter en supertur

1 Anneli skriven

Underbart att läsa om er träning! Kul att köra tre olika gäng och alla funkar! Fortsätt berömma och mana på när dom gör rätt - det lönar sig i längden. Kram!

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: