Jag är inte rädd längre

gå till omröstningen


  • cykel på plats
  • linor fast
  • startsnöre x 2
  • hjälm på
  • kolla att mätaren funkar
  • selade hundar in
  • Fraaaaaamåååååt...!!


Jag är inte rädd längre.... 3-hjulingen skrämmer mig inte längre. Och hundarna framför den börjar det sakta men säkert bli fason på.

En av mina valpköpare frågade mig idag om min mentor(IGAIS Tassar) är bättre på att köra hund än jag. -Skämtar du? var väl i princip mitt svar. Och så är det. Jag är kass på att köra hund om jag ska jämföra mig med henne. Jag har i princip bara startat min karriär med att köra hund. Visst, jag har haft SH's sen -95, men det jag har gjort med dom har ju varit 'hobbylek' eller vad man ska kalla det. Men det är precis vad vi håller på med nu också, om jag ska vara ärlig. Vi leker! Vi har kul! Och DET är det viktigaste för mig. Har vi inte kul kan vi lika gärna lägga av.

Idag körde vi en lång sväng. Ska vi klara Fäboddraget får vi träna det mesta vi kan resten av tiden dit. Men jag tror det ska gå bra, och nu börjar jag tro att även Silve kommer att klara båda dagarna. Den här veckan har vi kört fyra gånger, varav 3 av dom har varit över 10km. Han hänger på och jag är stolt över honom. Sen är han ingen riktig tävlingshund, men det gör inget. Har vi kul ihop duger det gott och väl till mig. Nästa år... (se hornen växa i pannan på mig)... ja, då har jag valparna att tävla med. Och jag längtar redan dit.

Idag är jag mäkta stolt över Niro. För varje körning som går blir jag bara mer och mer övertygad om att snart kommer jag att kunna flytta fram någon annan hund och flytta bak Pya. Hon fixar inte värmen och då stannar hon i alla pölar. Niro tenderar inte ens att stanna, men gör det när hon väl har gjort det. Idag såg jag återigen hur han tog mina kommandon och jag ska testa att köra honom fram tillsammans med Tiwas sen. Jag hoppas bara att hon inte ska vara så vimsig hon varit vid andra tillfällen hon gått fram. För det är dumt att Niro får lära sig dumt från Pya, och Pyis ska fasikens lära sig att bara stanna när JAG säger till. Och DÅ kan hon få vatten. 



Dagens resultat:
 

Km: 16.71 - Snitthastighet : 14.75 - Tid : 1:07:59  - Maxfart: 30
1 Ylva skriven

Om Pya har problem med värmen rekommenderar jag att raka en ruta på bringan. Har tänkt göra det med Arragorn som blir toksvettig vid lite jobb men nu har det funkat ändå. Har hört från dem som har islandshästar (=MYCKET päls) att det är ett bra sätt för då tappar djuret lättare värme under arbete, samtidigt som det inte kyler alltför mycket i vila.

2 Jag själv skriven

Men tror du inte det blir kallt för henne sen när hon ska bo i hundgården? Och inte blir det vidare snyggt när hon ska på utställningen i april....

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: