SM och SOC

Vi tyckte det skulle vara roligt att testa våra hundar på barkmarkstävlingar. Det var år och dar sedan jag tävlade barmark och det här med kickbike är väl inte riktigt min grej, så Johan fick ställa upp som förare med Tricky och Pil, som är de absolut snabbaste hundarna vi har. Vi var anmälda till både SM och Soc'en i Nybro. Boende och allt var klart för SM och besiktningen för hundarna på fredagen gick fint. Men när Johan på lördag morgon tog ut Pil ur släpet var han av någon anledning halt. Och det var ganska markant också, så beslutet blev att avstå helt från att tävla. Istället tränades alla hundarna på SM-banan efter lördagens tävlingar var slut. 
 
Efter SM for vi söderut och hade några härliga dagar hemma hos Ulriks gudfar, Jimmy, som också är Johans bästa vän. På tisdagen passade jag på att ta alla hundarna och fara till David och Mia och jag blev bjuden på god mat och   vi gjorde som man alltid gör, snackade en massa hund och lite allt möjligt. När det uppenbarades att Mia hade en fiol liggandes var jag bara tvungen att fråga om jag kunde få prova att spela på den. Jag spelade fiol lite grann när jag var liten och jag har alltid varit sugen på att se om jag skulle kunna få till en liten truddelutt. Tro det eller ej, men jag klarade av att spela Blinka Lilla Stjärna på två strängar. Och det kliade i fingrarna att spela mer och mer och mer. Så nu funderar jag helt enkelt på att ta upp det där igen, det är ju bara sååå roligt.
 
Nåväl, vi tränade också hundarna och jag körde alla våra hundar. Jag var då tvungen att köra Pil och Tricky på kickbike och jag lovar... Jag har nog aldrig varit så rädd. Gah, det gick så förbenat fort!!! Men jag klarade det!
 
På helgen skulle Ulrik få bo hos farmor och farfar i Ronneby. Det gick hur bra som helst tydligen, så det kändes lite skönt att få "bara vara Fia och Johan" även om det bara innebar hund för oss, så var det väldigt uppskattat att få lite barnvakt! Tack till farmor och farfar!!
 
Jag och Johan bodde i en liiiiten, liiiiten stuga tillsammans med Mari och Joakim, som brukar vara våra stugkompisar vid olika tillfällen. Tävlingshelgen var varm och normalt sett kör vi aldrig våra hundar i de temperaturerna som var vid den helgen. Tänk att det kan vara sån skillnad från en helg till en annan. Helgen innan i Filipstad var det jättekallt och tjocka jackor och vantar och mössa på var det som gällde då. 
 
Vi beslöt att köra iaf och att köra med vettet i behåll, så mycket det gick. Johans spann, Tricky och Pil tog ut sig alldeles fullständigt första dagen och Tricky(som vi fått kämpa lite med under starten av höstträningarna) vinglade till släpet. Sen var det nån som tipsade om att det fanns en å i närheten, så vi sprang dit med båda hundarna och de plumsade självmant i och fick stå där tills de var nöjda. Efter det var återhämtningen fin, så det kändes ok att köra dagen efter. Även jag startade och körde i 4-spannsklassen, med ett rätt klent spann. Jag saknade verkligen Haldex då och där. Jag hade Tióne och Saria i led och Nato och Tirith bak. Sen så lånade jag en vagn av David eftersom att jag inte har en egen. Men kör man en 4-hjulig vagn i den klassen så vet man att man inte kommer ligga högt upp. Meeeen... jag ställde faktiskt bara upp för att hundarna också skulle få delta och framförallt så hade jag väldigt väldigt roligt! Och det var min huvudsak. Normalt sett vill jag ju alltid vinna, men åååååh det var skönt att bara få leka med hundarna. Så dag två gjorde jag något jag aldrig skulle göra på snötävlingar, jag switchade hundarna helt och hållet. Så Nato fick prova att gå i led tillsammans med Tirith. Och han klarade det!!!! Vilken vinst. Vi blev omkörda av Maria Pålsson som kom med en sjudundrande fart och Nato brydde sig inte alls. Det kändes så himla roligt!! 
 
Det är så mycket jag kan skriva, men det kommer bli så långt, så jag avslutar med att sammanfatta det lite enkelt: Johan tog brons. På sin första tävling! Han låg femma första dagen och körde upp sig på den avkortade banan sista dagen. Tyvärr var det ingen utländsk förare som startade så SOC statusen uteblev. Trist att han inte fick en medalj på sin första tävling tycker jag...
 
Men nu är vi nog lite taggade att försöka oss på barmark igen, för det här med kickbike var väldigt roligt!
 
Tricky och Pil på sin första barmarkstävling som dom klarade med glans!
1 Eva m töserna skriven

Stort grattis till bronset!!
Det var ju inte de bästa förutsättnigarna när det är så varmt, men skoj är det!!
Tyckte själv att banan var otroligt skojig :)

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: