Ett sista inlägg

Den 3e november fick jag ett samtal som i princip slog mig ur skorna. 
Det var den nya hussen till Loddie som ringde. Först trodde jag att det var så att husse inte mådde bra och att vi skulle få ta hem Loddie igen... men nyheten han kom med gjorde så mitt hjärta stannade.
Loddie var död! Hon och hennes kompis hade rymt när han öppnat bakluckan på bilen. Den andre hunden kom tillbaka efter femton minuter, men inte Loddie. När husse åkte ut för att leta hittade han henne, död i dikeskanten vid E18.
 
Jag kan inte förklara min känsla... Jag placerade om henne för att hon skulle få ett bättre liv med mer uppmärksamhet och det fick hon också. När husse haft henne en månad träffades vi och hon har aldrig varit så fin som hon var då. Väldigt fin i muskulaturen och glad i humöret, det märktes att hon trivdes i sitt nya hem.
 
 
Loddie var en fantastisk tjej. Hon var smart och vacker och även om hon inte var vår bästa draghund, så hade hon sina *moments* ändå. När hon var duktig, var hon precis lika duktig som sina syskon. Hon var grym på kommandona höger och vänster. Hon var väldigt intensiv när man skulle ut och köra och svarade upp om kompisen började tjafsa i spannet. Hon åt selar och träet i hundgården, så vi fick bygga extra skydd för hennes skull. Hon hoppade ut ur rastgården i ett nafs, om hon ville, och gjorde mer än ett besök nere hos grannen där hon hälsade väldigt intimt på hönor och ankor :-( Trots alla smågrejer hon hade för sig, så var hon otroligt älskvärd och så snäll med andra hundar. Det är svårt att verkligen förstå att hon inte längre finns kvar. Hon är den första att gå från min första kull, och det känns... Som en vän sa "Den kullen har en speciell plats i hjärtat". Och så är det. De 8 individer som anlände som Shejrix första kull, är fantastiska hundar idag och jag hoppas hoppas verkligen att de som är kvar får många, många år kvar att leva!!! 
 
Loddie som busig liten valp
 
 
Första gången jag tävlade i 6-spannsklassen. Loddie(längst fram höger på bilden) tillsammans med Niro ser till att vi kammar hem guldet på SHAM-draget 2010.
 
SHEJRIX QUADRA DRIVE II 
född 2007-06-04
död 2013-11-02
 
För alltid har du en plats i mitt hjärta och jag kommer alltid minnas hur du glatt gjorde det där som Martina lärde dig när du bodde med henne; Snurra runt på kommando och att pussas! Du är otroligt saknad! Det är inte riktigt förrän nu när jag skriver det här som jag faktiskt inser att du inte finns kvar i livet längre och jag som inte gråtit ordentligt, varken för Silve, Nova eller dig, kan hindra det längre.... Det gör ont! Så många hundar som gått ifrån oss sedan i augusti. Hårda beslut som tagits och ingar tårar som gjutits ordentligt.. förrän nu.
 
Tack för den tiden vi fick ha med dig Loddie.... Jag kommer alltid minnas dig med glädje! Tack för dina fina och duktiga barn som vi fick (oh, de tog brons på sin första barmarkstävling, med husse) :-)
 
 
1 Ylwa skriven

:,( Så otroligt tråkigt. Alldeles för tidigt. Saknar ord. Många kramar!

3 Jennie, Exxa, Lova skriven

Så fruktansvärt sorgligt :-( Tänk så fort det kan gå och så br'ckligt och därför dyrbart som livet är. Loddie var ju den valpen som du valde ut till mig den där sommardagen år 2007... Dagen då jag bara såg Exxa och åkte hem med henne istället. Det har jag aldrig ångrat men det är en konstig känsla att veta att Loddie inte finns här mer. Och en smärtsam känsla eftersom Exxa också varit nära döden. Jag kommer aldrig att glömma Loddie som var så speciell, så smart, så tokig och så duktig, en stor personlighet som säkerligen kommer minnas av många. Kram!

2 Maria Erman skriven

Mari berättade i helgen och jag blev ordentligt chockad när jag fick höra om fina Loddie. När vi hälsade på din kennel för första gången, var Loddie den hund som först kom fram och hälsade och gosade med oss. När vi fick välja en hund av de du kunde tänka sälja till oss, råkade jag ta fel namn och sa att vi ville ha Visko fastän jag egentligen menade Loddie. Först på vägen hem insåg jag att det blev "fel" hund (nu blev ju Visko hunden för oss ändå och vi kunde ju inte varit mer nöjda), men trots allt har hon alltid varit en hund som jag följt lite extra av dina hundar. När vi fick reda på att hon skulle ha en valpkull ville jag gärna ha en valp från henne. En bättre dragkull kan man nog inte tänka sig och det ska nämnas att Iddi körde gärnet på Skånedraget! Loddie lever kvar genom sina härliga men smått psycho söner :). Många kramar // Mia

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: