Valpisar!!

På sista dagen i mars kom valparna. Det blev 3 hanar och 1 tik. Allt gick bra till slut, när den andra valpen väl kommit ut. Eftersom att Saria var lite stressad fick hon under dagen gå ut till Attors hundgård där det finns värme i kojan. Vi tänkte ta in henne när vi skulle sova, efter att vi sett på en film, men vi hörde ett skrik därute och sprang ut och då hade Saria fått den första valpen redan, en svartnosad hane. Vi tog in henne och valpen.
 
Ca 22:45 kom blåsan på andra valpen och hon hade hål på den direkt och sen kämpade hon på. Men hon skrek och det kom ingen valp. Kontakt med veterinär hade jag och jag fick rådet att använda lite vaselin om jag hade och smörja lite. Och det hade jag, och det gjorde jag.
 
Jag kommer också ihåg rådet jag fick av Annica Uppström, om att ställa tiken på bakbenen för att lättare få lite hjälp, så Johan gick ut med henne lite, sen smorde vi, hade henne på bakbenen och jag ruckade på valpen från sida till sida och sakta men säkert var valpen på väg ut, men det gick ändå trögt. Saria skrek hela tiden som bara den och Johan fick hålla bort huvudet på henne(min arm har ett fint ärr från Tiónes valpning, så det hade jag i minnet). Till slut fick vi ut den och Saria var så himla duktig och jag är jättestolt över henne. Valp tre och fyra kom baklänges, men de kom ut smidigt och lätt.
 
Nu pysslar hon om sina småttingar och är en duktig mamma, så det känns bara bra.
Tik - hane - hane - hane
1 Mari skriven

Jättestort grattis! Duktiga Saria. Det måste varit tufft med andra valpen. Skönt att allt gick bra. Valparna ser så fina ut och de har nästan precis samma färg alla fyra.

3 Fredrica skriven

Gud så söta!

2 Ylwa skriven

Stort grattis till de fina valparna. Vad duktiga ni var allihopa.

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: