Tur med vädret

Kanske hörde någon min klagan om vädret? Alla andras klagan också för den delen. På Facebook kan man läsa mycket reflektioner över det knasiga vädret.

Idag stod vädret på min sida och jag såg till att ta chansen direkt den kom. Det töade igår och smälte undan en del och idag snöade det på lite, så snön fastnade på de isiga delarna och jag kunde ta ut hundarna på en sväng. Det gäller att passa på så fort chansen ges nu, för man kan inte veta med det här vädret när nästa möjlighet kommer.

Jag fick nya däck till pickupen idag, så jag for in till Lit och fick dom monterade på de fälgarna vi har nu. Kändes hur skönt som helst att åka därifrån med dubbdäck på pickisen och jag provbromsade och det funkade super, utan att rumpan på bilen kom på sidan. Så nu känner jag mig rätt säker att köra med den.

När jag kom hem satte jag genast fart för att komma iväg med hundarna. Med andra ord så fick Haldex bli lite ledsen, för han får ju inte följa med ännu. Valparna fick inte heller följa med då jag tänkte passa på att få lite sträcka eftersom de stått så länge. Med lite snö på backen valde jag att inte heller socka någon hund. Tricky och Loddie fick vänta till sist med att få på sina selar. Tur att Tricky är rätt snäll när han väl hamnat i spannet och inte gör som Loddie kan göra, äta sönder selen. Så han gick in i spannet före Niro och Nato och sist av alla tog jag Loddie. Det går förvånansvärt fort nu tycker jag att sela på och sätta in 10 hundar i spannet själv. Hundarna har också vant sig vid att det inte går lika fort som när man bara kör mindre spann, så de är faktiskt ganska så lugna(nåja, de lever ju fan ändå, men om jag jämför med föregående säsonger när jag bara kört mindre spann).

Vi körde en härlig runda på strax över 15km. Den är trevlig, då man kör förbi en stor STOR grushög, eller berg kanske man egentligen ska kalla det, och när det är snö är den alldeles snötäckt(såklart) och då ser allt så mysigt ut. I vändningen är det en stor rondell(jag är bortskämd med såna här) och det går lätt att vända. Men det märktes att det var ett tag sedan vi var ut. Tycker att det var lite ofokus på vissa hundar. Saria t ex, men det kan ju också vara för att hon löpt. Tióne och Tirith gick i led och även där var det lite ofokus, så jag provade att möblera om lite däruppe, så gamla trogna Pyan fick ta täten själv, men även då var det lite si och så, så till slut hamnade Tióne däruppe igen. Just då saknade jag Haldex.

Haldex är en suverän ledarhund som bara maler på och tappar nästan aldrig fokus. Han är helt klart en av mina allra bästa hundar. Det är möjligt att Tiónes löp påverkat henne också, men hon är snart klar. Annars är hon min bästa hund på kommandon. Det ska verkligen bli spännande att se om Airk eller Elora har ärvt några fina egenskaper från både mor och far. När vädret tillåter kommer de att få gå fler träningar. De är rätt så larviga fortfarande, så det känns inte som att det gör så mycket att de får ta det lite lugnt i början.

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: