No(va)- vet.

Lagom till påskhelgen var det dags att fara till veterinären med Nova. Gubben Silve råkade bita henne i benet förra helgen. Det blev bara ett litet, litet märke, men det räckte tydligen för att det skulle bli inflammation av det hela och igår såg jag att det kom nåt gulaktigt ur det lilla såret, så då var bara att ringa och se om jag kunde få en tid idag. Det fick jag på Ejra, på samma ställe vi var och gjorde kejsarsnittet på Loddie. Det är väldigt trevlig och kompetent personal där.
 

Fint platsligg? Nee.. bara trött efter första sprutan...


Så jag fick lov att gå ifrån jobbet några timmar innan jag skulle sluta, fara hem och hämta Nova och sen in igen. Jag är lagom trött vid det här laget vill jag lova. Men trött är även Nova...

Vi fick sätta på henne munkorg när vi skulle undersöka. Hon gillar inte riktigt när det gör ont, så det bästa är att vara på den säkra sidan, därav munkorg. Det gick bra. Men veterinären ville kika ordentligt på hur djupt det var och så det inte var nån tandbit där i, så hon gav henne lugnande för att kunna undersöka.


Novi slumrar


Det pillades i såret och gjordes rent och sedan fick jag se hur hon gjorde dränet. Intressant! Nova slumrade, men vi fick ge henne en dos till med lugnande... Sen fick jag instruktioner om rengöring och när jag skulle ta bort dränet. Och lite tips om att ha en fet salva under, där själva vätskan rinner ut, för det kan vara lite frätande på huden. Så efter att vi var klara hos veterinären var det bara att åka till apoteket på Lillänge och hämta ut medicin och köpa tillbehör för att kunna göra rent såret på ett bra sätt.

---->    OBS!   <---- nästa bild är en blodbild...


















Dränet snart på plats







Jag ska massera vid såret varje dag och spruta rent med koksaltlösning. Sätta på ny salva och helst inte ha bandage runt. Men i morgon måste hon vara i hundgården när jag är på jobbet. Stackarn ska ha strut på sig, jag hoppas verkligen att det inte regnar i morgon. I morgon betyder det både bandage och tratt alltså och regnet öser ner här...

Självklart gjorde jag min vana trogen när jag är hos veterinären med en hund som fått lugnande. Jag lånade en klotång och klippte Novas klor korta och fina. Och sen passade jag på att raka under tassarna på henne under tiden vi väntade på att den andra sprutan skulle verka lite. Sen kikade jag på tänderna, men de är så fina, så jag behövde inte skrapa något där.


Friserade tassar



Så här blev det när det blev klart



Och sen blev hon bandagerad...



... med fina små smileygubbar!!

1 Maria Skoglund skriven

Men stackars liten!! :(

3 Jenny skriven

2 Jenny skriven

4 Ylwa skriven

Trist att behöva göra så mycket för ett litet sår - vilken otur. Snart mår hon säkert bra igen och vilka fina "gubbar" hon fick på benet.

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: