Allting talar ju för...

... att det här är en rätt så otypisk siberian husky. Man hör både det ena och det andra och ska man tro det man hör, så är det här en rätt så ful siberian. Vi går på utställning för att få dagens domares omdöme av hunden man ställer ut och sen är det bara att acceptera att man får en 2a, en slät 1a eller något ck eller ännu värre/eller bättre bedömning. Med åren har jag haft många tvåor på mina första  hundar...  Tióne är bara utställd på SPHK's utställningar. På SKK skulle jag inte ens ställa upp med henne, då hon i sin slanka arbetstyp förmodligen skulle 'skämma' ut sig bland de andra varianterna som oftast visas upp. I mina ögon är hon en bra representant för siberian huskyn om än att hon kunde ha något bättre bröstkorg.  I vissa domares ögon är hon perfekt, medans andra mera tycker att hon är en slät etta. Släta ettor är också det 'sämsta' hon har fått, men två gånger har hon fått det där certet som kan leda fram till champion, om man får tre stycken. Det ena fick vi som placerade på andra plats, då den som vann redan var champion. Det andra fick hon på rasklubbens utställning, utställd i arbetsklassen. Jag har hört att hon inte är fin enligt vissa och av många som man brukar få grattis ifrån, hörs det inte yppas ett knyst, när det väl visar sig att min hund gick och vann. Det är så lustigt, tycker jag... att avundsjuka är så grön, att vi inte kan unna varandra vinsten... 

Det är så drygt, att den här hundvärlden är så full av skitsnack. Ibland har jag lust att bara lägga ner blogg, nyheter och allt vad internet heter. Min kompis sa till mig en gång, att hon inte tycker att Silve är fin. Ok, så tycker inte jag. Men hon tycker så, och hon sa det till MIG åtminstone. Man behöver ju inte ha samma smak, och det HAR VI INTE HELLER och jag måste ju säga:  tack och lov för det!  



Shejrix Four Motion - Tióne

1 malin skriven

hehe... jag var ju ärlig eller så slant käften... ;)



men du har så rätt så rätt!!



tione bli rnog champion snart ska du se!!

3 Ylwa skriven

Klart vi tycker om olika typer av hundar och det är bra för det ger en bredd inom rasen. Däremot är det trist när man tittar snett på den vars hund vinner. Den hunden är placerad där av domaren och det är domarens val som denne gjort efter sina förutsättnignar och kunskaper. Alla vill väl stå först men det är bara en som kan vinna. Koncentrerar man sig bara på att missunna andra placeringar tror jag man har svårt att hamna där själv. Fortsätt kör på det du tror på och det som funkar för dig. Strunta i skitsnacket det kommer alltid finnas men säger nog mer om dem som håller på med det än den person de för stunden snackar om. Det är bara en tidsfråga innan både Tione och Haldex blir champions, trägen vinner!

5 Niklas Eriksson skriven

Avunden är den uppriktigaste formen för erkännande.

Låt inte andras tillkortakommande påverka dig.



Följ din "tråd",den har ju varit framgångsrik för dig om du ser i "backspegeln"



Grattis!

2 Anneli skriven

Är inte det här är en vacker hund så vet i tusan vad som är...! :)

4 Matti Holmgren skriven

Hej i söder!

Lägg för guds skull inte ner bloggen! Skriv dina tankar. Om folk klagar på dina hundar bakom din rygg så är det antagligen andra problem som de har...personliga eller vad vet jag.

Grattis till vinsten!

/ Matti i Jokkmokk

6 Anonym skriven

Ett gammalt uttryck* är:

" I nöden prövas vännen "



På första utställningen med egna valpar sopade vi hem hela valpklassen och placerade oss högt i BIS. Ena hanvalpen blev BIS-valp av 70 deltagande valpar, polara och brukshundsraser.

På samma utställning blev modertiken BIM för en annan domare än valpdomaren.

En kommentar jag fick var:

"Grattis, men du ska inte tro att det går lika bra i framtiden, för de växer ifrån varandra"



Jag berättade sedan för hanhundsägaren tillika min "SH-guru" och hon lärde mig en annan* variant;

"Det är när det går BRA för dig, som du märker vilka som är dina RIKTIGA vänner"



Jag hörde aldrig någonsin en avundsjuk eller nedlåtande kommentar från Min guru - Lena Westas-Havimäki - Hon kom mycket långt med sin ödmjukhet och sitt och makens gedigna hundkunnande.

En sann "sportsman" som visste att man vinner på egen prestation, inte på andras dåligheter.



Det är något att ta efter!



En annan och klart varmare kommentar från valparnas premiärutställning:

"Vilken tur att du inte tog BIR med tiken också, för då hade du ju inte kunnat bli bättre nästa gång"



Så, Grattis och fortsatt lycka till!

Ta upp kampen mot avundsjukan genom att visa ärlig kämparanda och sedan även sann glädje när en duktig motståndare drar längsta strået.



KRAM!



även till fina Tíone som klarade sin skuldra och blev så duktig.

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: