Varför tävla?

Jaha... vad göra när man sitter här och väntar på att få börja jobba?
Man kan ju fundera en del förstås...

Utställningar t ex.. Varför ska man gå på dom?

Ett par av mina valpköpare tycker egentligen att utställning inte är så viktigt, men de är snälla att ställa ut sin ShejriX:are ändå, för min skull. Hur rart är inte det? För min kennel är det viktigt att få visa upp ett jämnt och fint resultat på mina uppfödningar och då är det väldigt viktigt att inte bara mina egna hundar ställs ut, utan även de som är sålda. När sedan någon blir intresserad av min kennel, kan de gå in på hunddata och se hur jämna mina hundar är i exteriören, eller inte. Det är ett viktigt resultat, som bara kan visas upp genom att de ställs ut på officiella utställningar.

Själv tycker jag att det är intressant att gå in på olika kennlar på hunddata och se resultaten på de olika kennlarna. En del kennlar går det jättebra för, för de egna hundarna på kenneln, men sämre för de sålda valparna. Det är ju intressant. En del ligger förmodligen i att uppfödarna själva behåller de allra bästa hundarna, men ibland funderar jag hur mycket det kan ha att göra med 'snörbedömning' på utställning. För en del hundar man ser ute på utställningar, vare sig det är SPHK eller SKK, ser helt enkelt inte 'rätt' ut vad det gäller exteriör, men går bra ändå, kanske för att matte/husse kan visa upp hunden??


En gång var det en mycket van utställare, som själv har showhuskies, som sa till mig att: Jag kan ta vilken av dina hundar som helst, och göra den till champion. Då menade han att bara man kunde visa upp hunden och förbereda den genom att bada och fixa pälsen, öva mycket vad det gäller att visa hunden, så kunde i princip nästan vilken hund som helst få bra utställningsresultat. Ja-aa... vad ska man säga om det??

Jag ställer alltid ett önskemål till mina valpköpare om att de åtminstone skall ställa ut sin hund en eller ett par gånger när den är vuxen, så att det blir ett registrerat resultat. Nu är inte det här det allra viktigaste, för det viktigaste är ändå att hunden bor i ett älskat hem där den blir omhändertagen på allra bästa sätt.

I år har jag själv bara varit på SPHK Vaggeryd, där det gick okej, men nog hade jag hoppats på bättre resultat. Det är ett par utställningar i höst som jag planerar in också, men det här året blir nog ett av dom åren då jag inte åker så mycket på just den här varianten av tävling. Jag har blivit lite 'mättad' av det hela. Jag tycker att det är jättekul, men det kostar väldigt mycket pengar att åka och med många hundar man vill ha meriterade blir det ju en del pengar som rasar iväg. SPHK Hammerdal och rasklubbens utställningar är inplanerade, sen får vi se om det blir någon utställning i Arboga, då kanske jag åker på den också. Det är ju ändå 'hemma', så då passar jag på att hälsa på mamma och Nisse, såklart ;-)

Vad gäller tävlingar på släde kommer jag självklart att tävla nästa säsong också. De tävlingarna slår alla utställningar tycker jag. För det är där man verkligen kan visa hur pass bra hundar man har. Nästa säsong kommer att bli mycket spännande då jag kommer att kliva upp och in i 6-spannsklassen. Så konkurrenterna får se upp ;-) Man vet ju aldrig när jag kommer med ett team med enbart Shejrix-hundar eller Shejrix:are/Ylajärvar. Det kan bli farligt :-)

Ett samarbete med Ylajärvis har ju redan visat på gott resultat då vi vann guld på Sham-draget, så nog finns tankar om ett sådant eventuellt samarbete med i planerna igen. Jag tycker att det är otroligt roligt att Ylajärvis hundar visar framtassarna på ett sådant fantastiskt sätt att de även drar hem en guldpeng till kenneln i sprintklassen, när de egentligen är avlade för långdistans. Så vi får väl se hur det  hela utvecklas :-)

Oh, å by the way... I'm back in the blogbusiness... Hope you like it :-)

1 Eva m töserna skriven

Welcome back =)

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: