Inte som jag tänkt mig

Häruppe verkar sommaren dröja. Det är inte något höjdarväder, men idag fick jag njuta av lite sol och då passade jag på att vara ute hos hundarna i nästan 3 timmar, för att mysa och framförallt fortsätta att borsta ur dom. Dom har fällt hur länge som helst, känns det som och jag bara borstar och borstar....

Tirith verkar aldrig bli av med sin päls. Nato har nästan fällt klart nu, medan Tirith har stora sjok kvar av tjock päls. Fick väl bort ganska mycket idag i alla fall, fast att bli borstad är inte hennes favorit direkt.


Söta Tirith, still för nån sekund



LoddieRod, hon är tjock hon. Magen syns tydligt nu att valpar i magen, det finns. När hon inte var på marken och betade gräs la hon sig förtjust på bordet och blottade magen så matte kunde klappa. Det är beräknat den 13 juli för Loddie. Innan dess skall vi ha byggt hundgården och förberett valplådan inomhus. Den här parningen är på 6,8% inavelsgrad.

S41240/2002
Trahimus Gretzky
S33157/99
Unisak's Brimer
S70098/90
Unisak's Jehu
S55959/92
Unisak's Ottey
S54300/2000  
Fenrisulven Akela
S14190/92
Axias Qurry
S28877/95
Fenrisulven Freja
 
S44484/2007
Shejrix Quadra Drive Ii
S54296/2000
Fenrisulven Fox
S14190/92
Axias Qurry
S28877/95
Fenrisulven Freja
S67159/2004
Vox Celesta's Harpya
S26788/97
Vox Celesta's Sting-Jr
S54527/98
Vox Celesta's Tölva



Jag fick skratta gott idag när jag upptäckte att busungarna Nato & Tirith hade sprungit in längst in under hundgården för att stoppa ut huvudena och äta av gräset. Vilka grejer dom hittar på. Synd  bara att inte jag har mer skog i rastgården än de tre träden som står där. Jag tror dom hade uppskattat det.


När solen är framme passar gottehundarna på att sola sig på däck. Det är väldigt uppskattat att bara ligga där och gotta sig och ta det lugnt. Här Nato längst till vänster, ni ser att han är en riktig yngling nu, utan sin valppäls.


Haldex spanar efter katten. Jag har börjat ge dom vitaminer nu, så jag hoppas pälsen tar sig lite fortare tillbaks.


Ja-aa... vad ska man säga... Då har turen kommit till kennel Shejrix att få uppleva hur det är att ha fått en tjuvparning. När jag trodde att Pya var långt klar med löpet, fick hon bara för en stund vara med Niro i en hundgård. Det var när vi hade Gretzky hemma för parning. Ingen hane visade intresse för Pya, men tamejsjutton när jag och Johan satt inne och åt middag, så tjöt det till ute och vi hurrade, för vi trodde att nu hade dom hängt sig(Gretzky hade inte visat nåt vidare intresse av Loddie nämligen).

Jag kikar ut och ser att det är helt fel hundar som hänger ihop. Eftersom jag vet att Pya är riktigt jobbig vid parning, sprang vi fort ut och det blev ju en hängning på närmre 15 minuter. Efter rådgörande med kennelkollegor var vi ganska överens om att det förmodligen inte skulle ta sig efter så långt gånget i löpet, så jag tog beslutet att inte spruta henne. Men som det ser ut nu, så ser hon allt lite tjockare ut än vad hon gör i normalfallet, så jag tror ju ganska starkt att även hon väntar valpar, om än kanske inte så många som Loddie, då hon inte är så tjock.

Jag hade inte planerat att para på Niro eftersom att han är så het i temperamentet, men med facit i hand så är han en av mina bästa hundar, och det är Pya också, så det är absolut topphundar med 0% inavelsgrad. Blir det valpar som jag misstänker kommer det att bli hårt arbetande hundar som passar i arbetande hem.

Så blir det så ska Pya bli både mamma och mormor inom loppet av en vecka. Pya är beräknad ca en vecka före Loddie, så hon kommer att få använda valplådan först. Kanske blir det mycket valpar i Fjällandet i år?

S66169/2005
SE (POLAR)CH

Caraganas Eniro
S59288/2003
SE (POLAR)CH SE UCH

Fenrisulven Bele
S54135/99
Kvarnmyrens Two Moon
S28877/95
SE (POLAR)CH

Fenrisulven Freja
S42452/99
Dejomas Phu
S54451/91
Axias Reflex
S48171/91
Nebraska
 
S67159/2004
Vox Celesta's Harpya
S26788/97
Vox Celesta's Sting-Jr
S52838/86
Haski's Sting
S61608/94
Vox Celesta's Arktis
S54527/98
Vox Celesta's Tölva
S52255/93
Chamsin's Grizzly Bear
S61546/92
Vox Celesta's The-Fly

1 Fam. Erman skriven

Fina parningar, bägge två. :)

3 Anneli skriven

Hoppla! ;) Men tänk vad bra det kan bli även när det inte blir som man tänkt sig... Det vet både du och jag...! Åhhh vad jag vil komma och hälsa på, nån gång i mitten/slutet av augusti (då borde dom vara ca 6v, eller?) Undrar om det är möjligt... Jobb, race och allt för få helger...

Stora midsommarkramar till er alla!

2 Eva m töserna skriven

Oj med valpar du kanske får i sommar!!!

Vi håller tassar och tummar och väntar med spänning =)

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: