En dag på (verk)stan

Vad händer i Fjällandet?

Ja-aa, på sista tiden är det ju mycket. Har glömt att berätta att jag körde bilen i diket, en sisådär 30 meter hemifrån. Hmm... Det var i lördags.

Idag har jag och Silve ägnat oss åt att ta promenader i Krokom, och legat i soffan på verkstan och väntat på att bilen skulle få nytt hjullager. Vilken tur att jag bestämde mig för att kolla vad det var som lät så illa, nu innan vi skall fara söderöver. Vem vill ha en trasig bil när man är på väg med hundar till tävling? Inte jag iaf...

Men INTE BARA DET! Jag har även lyckats, att för första gången i mitt liv, få kliva in i en polisbuss och visa upp körkortet. Hmm... Okej, varför? Tja-aa...


Det var ju det där hjullagret som inte fanns på verkstan... Istället för att bara sitta och glo erbjöd jag mig att åka in till stan och hämta det, eftersom det verkade som att det inte riktigt fanns folk till det. Sagt och gjort, jag fick låna en bil och for iväg längs E14 mot Östersund. Efter Dvärsätt var det tvärstopp och jag såg blåljus och efter ett tag kom bärgningsbil till plats. Jag fattade dock att det skulle ta tid, så jag for över Rödön in till stan istället. Trött som jag var efter många dagars lite sömn, stannade jag till på Statoil för att köpa mig en Redbull och lite choklad för att bli pigg. Däremellan är det kanske 30sek till Bilbolaget där jag skulle hämta upp hjullagret, så jag slarvade... och tog inte på mig bältet!!

Nog straffade det sig allt. Efter inte ens en minut blev jag invinkad av en polis och fick sen stanna, ge bort körkortet och polisen sa: Kan vi kliva in i bussen så jag slipper skriva boten ute?

Jaha... var ju bara att vackert göra så. Nån gång ska ju vara den första.. hrmm hrmm...

Sitter där i bussen och han kollar bilen. Jag hade redan nämnt att det inte var min bil och sen säger han att det är körförbud på bilen. WHAT?? Sitter jag och kör med en bil som det är körförbud på? Hade jag inte en aning om, och det visade sig att det hade heller inte han som har verkstan en aning om heller. Tur det, för jag tror inte han skulle gett mig den bilen om han vetat. Polisen tror mig och säger att hade jag vetat det så hade det varit 1500 i böter. Ja, jag visste inget, så jag slapp böta för det. Och hade jag fått det så kan jag tala om att det inte hade varit jag som betalat dom i vart fall.

"Erkänner du att du körde utan bälte?" frågar polisen. - Ehm... ja.. ? Vad skulle jag annars göra?? "Ja-aa, du kan ju bestrida det och få det prövat i tingsrätten" - Eh.. nej, det har jag ingen lust med, sa jag. Jag erkänner!

Och så fick jag skriva på en lapp att jag erkände mitt lagbrott.

När det var dags att gå så sträckte jag fram handen mot polisen och skakade hand och tackade så mycket för boten och sa att jag hoppades att jag inte skulle se honom igen. Polisen svarade att han också hoppades att vi inte träffades igen, i alla fall inte under såna här omständigheter. Vi skrattade båda två.

Jag bröt mot lagen. Polisen gör ett bra jobb. Och att tacka för det är väl helt okej. Hur många tror ni gör det??

1 Veronica ( Sigge) skriven

Hör gärna av dig nån gång när du trampar runt i Krokom.....vi kanske e hemma, så kan du ju fördriva tiden här istället....:-)

3 Ylva skriven

Love is in the air... <3



Helt rätt Fia att du tackade för boten. Coolt gjort.

2 Marlene skriven

Haha jag ser det framför mig!! "Eeeh nä alltså det är inte MIN bil och jag visste inte att det var körförbud, du förstår jag bara LÅNADE den från eeeh bilverkstan för att eeeh jag skulle hämta ett hjullager?" :D Min sambo David läser till körkortet nu, vet du att cirka 40% inte använder bilbälte? Galet!!!

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: