Debut & Kalla tårar

En ledig fredag är uppskattad. Idag var en ledig dag och i helgen väntar jobbet på mig. Så dagen bestod av hundkörning och jag testade för första gången på säsongen att köra ett sexspann på släden. Det finns fortfarande inget ankarfäste, så det gällde att plocka ut ett par pålitliga hundar i led. Det fick bli Haldex och Tióne. I team valde jag att ha Dimme och syrran Tirith och bak tog jag Pya och Niro. För att inte få något strul valde jag, som så ofta, att inte ha någon halslänk mellan ledarparet.

Jag och Johan tog 3 hundar var och satte fast dom på sina platser och iväg for jag. Snabbt som attan var vi redan ute på grusvägen, som nu hade fått lite extra snö under sista dagen. Skönt med lite mer snö, men mest av allt önskar jag mig faktiskt ankarfäste, men det ser ut som att jag får vänta på det. Det är skönt att få stå på släden och slippa sparka. Nu brukar jag ju faktiskt egentligen inte sparka så mycket, för jag får ont i ryggen av minsta lilla sparktag jag gör, så jag brukar undvika det. Men med sex hundar behövde jag verkligen inte sparka. 

Idag hade jag hjälm på huvet, för med fler hundar ökar också risken för att ramla, så det kändes säkrast så. Det gick så fort i början att det blev riktigt bra med blåst i ansiktet på mig och det är nog första gången, förutom på Sham-draget förra säsongen, som tårarna började rinna på mig. Lyckliga jag! Stå på släden med sex duktiga hundvänner och tårarna rinner... 

Vi körde nog ca nån mil eller mer, då jag frös om mina fötter. Förra året lyckades jag ju bränna sönder sulorna på mina Kamiks när jag skulle torka dem över spisen, så jag har en tunnare filtsula i dom, som inte hjälper nämnvärt när det är kallt. Hundarna jobbade på bra och det är med stor förväntan jag ser fram emot att tävla den här säsongen. Frågan är ju fortfarande bara med vilka hundar? Haldex som faktiskt kändes pigg igen, tvekar jag nu på igen, om jag inte ändå måste göra den där operationen. Det såg ut som att vi skulle slippa den, men nu känner jag mig väldigt tveksam igen, då han kracklade idag när jag tog ner honom till spannet. Jag vete sjutton...

Vi kom hem efter 41 minuter och då var det dags för resterande hundar. Alltså hade vi bestämt oss för att debutera med valparna!!

Sagt och gjort. De hundarna som var kvar var Loddie och Nato och Trickster och Saria. Så vi tog de vuxna hundarna i led och satte in valparna, som nu visade sig vara lite korta i rocken, så vi fick förlänga med snören i selarna. Medan Johan sprang in och hämtade snören stod Trickster som en liten ängel medan jag klappade om valparna lite grann, för att hålla dom lite lugna. Att han var så snäll hade jag ju absolut inte förväntat mig och att Saria skulle vara den som var ett monster... ja-aa, men med hennes lite skrikiga röst var väl det lite väntat.

Vi tog det ganska lugnt och starten blev en start, skjuten som ur en kanonkula. Att ta det lugnt gick ju inte alls. Jag som hade tänkt mig att bromsa som sjutton under hela rundan, fick lov att släppa på lite, då Saria blev förbannad på Trickster om det gick för sakta. Några slacka linor under turen fanns inte på någon hund och det var en stor glädje att se den arbetsiver som fanns hos båda valparna. Vi har faktiskt inte gått nånting med någon av valparna i sele tidigare, utan det här blev ett riktigt stort test för dem båda. Ingen av dem protesterade när vi selade dom, utan det var som att de gjort det flera gånger tidigare. Lustigt. De betedde sig verkligen precis som de vuxna hundarna. Det blev en jättekort runda med tanke på valparna ålder, men vi körde 2,5km och jag är jättenöjd med deras debut.

Efter turen släppte vi in dom i rastgården och jag gick in och gjorde dricka till dom medan Johan selade av. Han berättade sen att valparna hade gjort preeecis som de vuxna när de kommer in efter en dragtur. Gå och pinka lite i rastgården och snosa lite och se allmänt upptagna ut. Hihi... så de är... småttingarna!

Så det var dagen för oss. På kvällen åkte vi in och handlade mat på Ica Maxi, min favoritbutik i stan. Nu är det nattitime för mig, eftersom att helgen är en jobbhelg. Så jag som försov mig i torsdags, vill inte gärna göra det igen. Hoppas ni alla får en härlig helg!!

1 Mari skriven

Kul med en så lyckad ledig dag. Duktiga vovvar du har. Trevlig helg till er alla.

3 Anneli skriven

Så ska lediga dagar fördrivas! Kolla nåt som heter Rejmo fotvärmare... kanske kan hjälpa dig kalla dagar... Mina har räddat många kalla hundträningspass! Uppladdningsbara batterier är ett bra tillbehör! :)

2 Kari skriven

Gratulerer med Sarias debut!!

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: