Det blir mörkare...

... men ljusare ändå!


Jag fick sova ut idag. Ingen mer värk i munnen och det var skönt att få välförtjänt sovmorgon efter 3 hårda dagar på jobbet. Idag tog jag och hundarna en tur i dagsljus. Det var Tióne och Pya, som löper, som fick vara ledarhundar idag. Haldex fick gå i singelpoint och Loddie och Niro fick gå bak. Silve fick stå över, han är ju helt enkelt billig i dessa dagar. Det är ingen idé att ha honom med i spannet, för han har ingen arbetsmoral whatsoever när det är löp. Det går faktiskt inte ens att ha honom inne i huset, för han bara piper och löjlar sig, så man står inte ut. Nå, det är skönt att de andra hanarna faktiskt inte alls bryr sig om någon löptik när vi arbetar i spannet. Det är väldigt skönt, jag kan t om ha de andra hanarna bredvid Pya under höglöp utan att de gör något. Sen är Pya inte det minsta 'billig' när det gäller mina egna hanar, så det känns som att jag inte behöver oroa mig alltför mycket.

Turen vi tog idag blev lite längre. Vi körde 11,8km och det sjuka är att de bara gick bättre och bättre. På bortåtvägen lät jag dom gå i 15km/h. Det är en bra fart när Silve inte är med i spannet. När han är med går vi på 13km/h. Men nu var alla jättetaggade efter att ha vilat i två dagar. Det mest märkliga var ändå att när vi vänt och var på hemvägen så taggade de till extra mycket och det kändes precis som när vi får syn på älg och de börjar jaga... farten gick upp, så jag lät dom hållas... och vi sprang på hemåt mellan 20-23km/h.

De lade ju på ny jord på vägen tidigare i höstas, eftersom de avverkat i skogen. Idag sög fyrhjulingen fast rätt bra då det var plusgrader, så efter körningen fick jag lov att spola av den.

Efter körning kommer matning och gos och mys. Valparna är som tokiga när man kommer hem och vill genast komma ut ur hundgården för att springa lösa i rastgården. När jag håller på att selar alla hundar inför avfärd är det intressant att titta på valparnas beteende. Tirith springer omkring medan Nato sätter sig i ett hörn vid dörren för att titta på vad det är jag gör för något. På kvällarna brukar jag ta en pläd och sätta mig i hundgården på 'verandan' för att kramas med vovvarna. Genast har jag minst 2-3 hundar på pläden, gärna en på var sida om mig och nån i knät. Är Niro ute då så hamnar han ofta i knät, och det är ingen respekt för att jag sitter där, han rantar bara rakt över mina ben om han känner för att han ska gosa. Han pussas gärna också och det bästa han vet är att bli kraaaamad, hårt och länge. Han är som en liten valpis...

Här kommer en bild jag tog den 25e



En bild på Niro från idag

och en bild på Tirith idag. Hon börjar växa till sig...

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: