2 killar


Niro fyllde 4 år igår. Grattis gubben!

Två killar jag inte visste om de skulle kunna gå jämte varandra


Igår tog jag ut hundarna på en tur. Vi körde 10,4km på en timme. Under den turen hade jag singelledarhund i form av Haldex, Pya, Tióne och Niro. Ett kommando jag kan säga att Haldex INTE kan än, ja, det är 'rakt fram'. Han ville vända på en plats där vi ofta vänder i början på säsongen, en runda som inte blir så lång. Så då bytte jag honom mot Pya istället, för hon kan ju alla kommandon. I början hade jag henne längst bak och Silve framför henne, men det var helt omöjligt... Silve bara struttade och vände sig om heeela tiden. Han är verkligen helt omöjlig när det är löp och kan han inte få tag i den som löper, ja, då tar han nån av de andra tjejerna...

De ANDRA killarna kan stå jämte Pya när hon höglöper t om, och jag tror det kan bero en hel del på Pya också, som faktiskt inte tillåter att dom är på henne(Silve skiter helt enkelt i det). Eller så är dom väl drillade ;-)

Efter 6,3km när jag provat Niro en liten stund i led och han, av osäkerhet, backade tillbaka för att gå bredvid Pya som stod i singelpoint, fick byta honom, så hamnade han bredvid Haldex. Jag tänkte bara att om jag var riktigt snabb skulle de inte hinna ryka ihop innan jag hunnit börja köra... Min tveksamhet visade sig vara helt obefogad, för de två brydde sig inte ens om varandra och under resten av turen stannade jag flera gånger för att teamet skulle få vila och de hade inte den minsta tendens till att tjafsa med varandra.

Loddie jobbade mycket mycket bra och det har hon gjort de sista gångerna vi varit ut, så hon börjar kännas riktigt bra. Silve är egentligen inte så mycket idé att ha med, han jobbar inte så mycket, men hänger ändå på rätt bra, så fortfarande... han får hänga med så länge det går och han mår bra. De andra fyra, järngänget... ja, de jobbar alltid bra.

Nu har vi alltså klarat halva vårat mål för säsongen; Att kunna köra Haldex och Niro jämte varandra. Det ska jag fortsätta med och hela målet är ju att klara en start med dom utan att dom börjar slåss. Det ser ljust ut för att det ska kunna lyckas. Jag VILL att alla mina hundar ska klara att gå jämte vilken hund som helst.

Förresten så satte jag Loddie bredvid Pya i starten igår och det kändes mycket mycket positivt. Jag upplevde Loddie lite lugnare än normalt, så jag ska fortsätta att starta ut med henne och Pya i par, så får jag se om det kommer att vara så, för det är ju jättebra för Loddie i sånt fall.

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: