Lördagen

I lördags fick vi sällskap ute i spåret. Daniel tog med sig sina vovvar och kom upp och tränade tillsammans med oss, vilket var superkul. Först hade vi tänkt vi skulle ta varsitt 3-spann och sen varsitt 2-spann, så vi skulle få köra två gånger, men efter att ha gått och kollat in spåret, kände vi båda att det skulle bli rätt så tungt med varmt väder och snö som inte blivit tillpackad, vilket avgjorde saken. Det blev 5-spann, så fick alla hundar gå samtidigt.


Daniel väntar på startsignal, medan jag tyckte det var kul att ha nån att fota :-) Tiwas och Silve fick ingå i Daniels spann och det gick bara hur bra som helst. I led har han sina tikar Vitara(t.v) och Laphroaig(uttala Lafroj) till höger sett på bilden. De kommer från Fredrik Neiman och i point står Nisse som kommer från samma kennel som Pya.



Vi körde ca 12km eftersom båda våra hundar har stått en del, mina pga hostan och Daniel pga andra omständigheter. Vi tog det lugnt och eftersom han hade Tiwas i sitt spann tränade vi inte direkt på några omkörningar. Jag vill inte riskera att det skulle bli något mellan henne och Pya. Känns onödigt.  På bortåtvägen körde jag först och sen vände jag i en, ja-a ingen rondell, men ett ställe där en skoter vänt iaf. Tióne och Niro vände runt utan några större problem.  Vanligtvis vänder Daniel sina hundar på kommando, men de ville inte riktigt och inte så konstigt det med ett spann före, så han vände dom för hand. Helt otroligt klarade de av  det utan att Tiwas trasslade. Jag var imponerad. Kanske gick det så bra för att Daniel inte var nervös, sådär som jag brukar bli...



Här har vi bytt spann. Strax innan ankrade Daniel upp, så jag vågade köra förbi och det gick helt utan problem. Sen bytte vi spann för att testa, men Daniel sa att mina hundar la av.  - Är det jag? sa han till mig.  - Hmm, sa jag, kan ju va, mina hundar har ju knappt gått för nån annan direkt. Jag såg Loddie som vände sig om och tittade efter mig. Hon la av direkt tydligen. Med andra ord är hon väldigt förarkänslig.  Haldex var också lite brydd, medan Daniel tyckte att de andra gick på bra. Det tog dock inte lång stund innan vi bestämde oss för att byta tillbaka spannen. Och så fort vi gjort det gick mitt toppspann på som vanligt. Kul att testa iaf. Tiwas och Silve drog väldigt bra för Daniel och det känns verkligen roligt att Tiwas inte bryr sig om vem som kör henne.


Daniel med sitt duktiga spann. En härlig dag för en födelsedag!

På kvällen åt vi en god stek och gottade oss i godis och päronpaj. Till den goda pajen tittade vi på en läskig skräckfilm(jag tror jag skrek flera gånger faktiskt). Men handlar det om dockor... ja, då är det creepy, om du frågar mig.

Tack för en trevlig helg Daniel! Den får vi göra om. Träningskompisar ser vi inte till så mycket här i Fjällandet :-)
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: