Jag tror jag är bortskämd...

...  eller så gjorde vi helt enkelt en jäkla bra parning!

Idag körde jag hundarna. De har stått still sen förra måndagen, då jag inte mått helt okej. Jag hade först tänkt att ta fyra stycken bara. Prisma har ju börjat löpa och jag tänkte köra henne för sig själv, då hon annars går jämte Silve, och han är ju bara en bock när tikarna löper, så jag vill inte ha nån löptik bredvid honom, då får han för sig...

Sen så visade Atto att hon var skitförbannad, för hon misstänkte att hon inte skulle få följa med (suck, valparna som var så duktiga förut och lade sig att sova i kojan när jag skulle dra - ända tills de varit med en gång och visste vad det handlade om, då förvandlades de till monster). Hon bet och drog febrilt i nätet på sin hundgård och jag suckade för mig själv och gav efter för hennes vilja. Hon och Haldex fick följa med. Vi körde bara 2,5km.

Fick klura lite hur jag skulle sätta dem då. Beslutet blev att sätta Pya längst bak, för nu ska jag baske mej få bukt med henne och vattenpölarna, och såna finns det gott om nu när det är + grader igen. Det var INTE populärt när Pya fattade att hon var längst bak. Herregud, vad gjorde hon där? Hon betedde sig som skit, rent ut sagt, och jag blev riktigt arg på henne. Jag behöver inte sånt beteende när valparna ska vara med i spannet. Och från henne.  Pya var jättearg för att jag satt henne bak med Silve. Hon SKA ju bara vara längst fram, det märks tydligt. Hon hoppar, skriker, rivs och är baske mej inte still för fem öre och hon backade nästan ur selen när jag höll på att fixa med Prisma, som skulle gå i mitten. Då fick jag lov att ta henne snabbt och skulle spänna åt halsbandet och fy vad hon trixade. Jag tyckte hon betedde sig jätteilla och lyssnade dåligt. DumPya!

Prisma som löper är lite extra suris och hon sa minsann till den där Haldex som gapade och skrek som om han fick stryk. Men hon gjorde det schysst och tog inte i i onödan, vilket var skönt att se. Haldex fattade poängen och lugnade ner sig.

Atto som stod i led med Niro och så gjort som nr 3 in i spannet skötte sig jättebra och jag blir bara mer och mer nöjd med henne för var dag som går. Niro kom in i spannet som nr 4 och när Pya började trassla tog det extra lång tid och Niro hann bita på sin nya fina sele *suck*   Synd, för han har verkligen lugnat ner sig och idag var han sååå duktig i led. Atto kan ju inga kommandon än, men Niro visade nu minsann att han kan!!! YES!!! Jag är så glad. Han verkade trivas med Atto och Atto, ja, hon lyssnade minsann på Niro, jättelätt. Det var inga stopp i några vattenpölar. Kändes jätteskönt.

Jag är så glad i mina hundar, dom är så duktiga och fina. Numera går Haldex med Niro, som fostrar honom lite mer än vad Silve gjort. Silve släpper liite för mycket på reglerna tycker jag. Jag har bestämt mig för att lita mer på mina hundar och samtidigt vara väldigt tydlig i mina regler och gränser. Niro lyssnar mer och mer på mig och jag ska jobba hårt på att han ska bli bättre och lugnare och inte bry sig så mycket om t ex katten och andra hanhundar. Det är JAG som är flockledaren och det ska han respektera. Ja, just nu är jag supernöjd och det ska sannerligen bli kul den dagen jag också kommer att vara med på snötävlingarna. Den här säsongen blev ju inte riktigt som jag tänkt när Tióne blev opererad. Men nästa säsong, ja, då ska jag och hundarna ha kul ihop.
1 Ylva skriven

Inte lätt med att träna djur! Arragorn är också i en riktig trotsålder just nu. Han är irriterande precis HELA tiden. Då blir man ju så besviken...

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: