Busen -rapport 1

Nu har det gått en natt, en dag och en kväll.
Snart är det dags att sova igen. Inatt har jag inte hört någon Buse, men Håkan  hörde honom i några timmar, men sen blev det tyst. Han har varit tyst hela dagen och tjurade lite efter matningen ikväll nu, för han ville gärna följa med in.

Igår kväll kom Karin ut för att lämna Busen på lite kollotid här i Krokavadet. Hennes mamma var nyfiken och följde med ut. Efter att de hälsat på hundarna i hundgården körde jag de vuxna hundarna, då jag trodde Busen lättare skulle sova på natten och inte skrika hela natten igenom. Han var lite stökig när vi skulle sätta in dom i spannet igen. Han skulle gå i wheel med Silve och Busen är som Niro, lite tuff och har väldigt mycket i huvudet.

Silve har en förmåga att 'säga åt' hunden jämte om det går för sakta när man startat, så jag ville komma iväg fort så att Silve och Busen inte skulle kunna tjafsa nåt alls, för det är dom två jag ska köra i wheel sen hade jag tänkt. Att ha Busen OCH Niro nära varandra vill jag inte, då de två är väldigt lika, då jag är rädd att de kan ryka ihop. Så det bästa är att ha en hund emellan. När Busen strulade lite... han tjuter mest och vill liksom vara som en bångstyrig häst nästan.... så tog jag tag i honom och röt i på skarpen. Han blev perplex och som att trycka på en knapp slutade han med det han höll på med. Så satte jag in honom jämte Silve och sen for vi snabbt iväg uppför backen så Silve inte skulle hinna säga nåt till Busen.

Efter backen upp så gick det bara hur bra som helst. Busen jobbade som vanligt mycket bra och jag ser stor potential i honom. Han har verkligen viljan och fuskar ingenting. Han och Silve jobbade som ett team bredvid varandra och det var kul att se en hund i samma storlek som Silve i wheelposition. Vi körde ca 8km. Nytt för Busen, men det var inga problem med att hänga med.

Matningen
Igår ville Busen inte äta nån kvällsmat fastän han jobbat. Han går med Tiwas och hon åt dubbla portioner. Lördag morgon, i morse alltså, var Busen jättehungrig och han åt upp en hel skål med mat. Jag blandar allt i en hink på 10 liter, 1liter torrfoder och 1kg Fodax. De får strax över 1 liter vätska i sig. När jag matade nu ikväll åt Busen lika mycket till :-)  Det betyder att han är nöjd och glad. Annars äter han i ren protest *haha*

I morgon är det körning igen. 5-spann blir det och jag hoppas det ska gå lika bra som igår.

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: