10-spannsdebut

Shejrix X-Drive(www.exxa.se) gjorde sin dragdebut i Krokavadet.

image177
Fyrhjulingen med mig 'musher' och Micke, bakom kameran; Karin
Indian Tribe Husky's Kake(Prisma) - Snowstreams Pinus Silvéstris(Silve)
Shejrix X-Drive(Exxa) - Vitim Björn Buse(Busen)
Fenrisulven Chicco(Tiwas) - Shejrix Four Motion(Tióne)
Shejrix Quattro(Quattro) - Shejrix Haldex(Haldex)
Caraganas Eniro(Niro) - Vox Celesta's Harpya(Pya)

Jennie och Micke, som är Exxas matte och husse, kom till Krokavadet på lördag vid middagstid. Sen kom Karin och Christian som har Busen. Tillsammans skulle vi köra alla hundarna. Typiskt nog hade det fallit ett stort träd bara några hundra meter från hemmet, så att köra hemifrån gick inte. Vi tog och packade in alla hundarna i boxarna och jag körde iväg fyrhjulingen till platsen, och sen sattes hundarna ut på kätting, selades och sattes in i spannet.

Exxas debut och Tiónes andra gång i spannet. Att debutera i ett stort spann är saftigt, men håller man bara farten nere går det bra. Det var inte speciellt struligt i början. Det är mycket för att Quattro och Haldex redan gått flera gånger och redan fått lite linvana. Tióne trängdes med Tiwas, men det gjorde inget, Tiwas blir inte arg.

image179

Matte Jennie frågade mig efter första rundan hur jag tyckte det gått för Exxa. - Ja, ni har lyckats väldigt bra med att prägla henne på er! var mitt svar :-)  Exxa skuttade mest framåt och undrade säkert lite vad det var hon skulle göra. Jag gav henne chansen att komma på det innan jag sa till Jennie att ropa "Fraaamåt", så Exxa skulle veta att hon var med. Då gick hon lite bättre och det märks tydligt att Exxa är en hund som är mycket förarkänslig. Det är bra med tanke på att Jennie vill träna och kanske tävla i lydnad/agility med Exxa. Det tror jag kan passa dom bra. Annars kommer säkerligen Exxa fatta galoppen när det är matte eller husse som ropar kommandona, och inte nån gammal uppfödarmatte, som hon inte träffar alltför ofta. Debuten var helt okej iallafall. Det är inte alla valpar som fixar att ta sig runt i ett okänt spann i 4 kilometer. Exxa startade i andra par med Quattro som kompis, men fick sen flytta ner jämte Busen istället, där hon gick bättre. Haldex förvånade genom att vara lugn och fin bredvid Atto, så kanske kan jag testa honom bredvid henne redan från start nästa gång.


Smaksak
 Det var första gången jag körde ett tiospann. Kanske är det ovanan att köra så många hundar och med fyra stycken oerfarna 'valpar' som gjorde det, men efter att ha testat och känt efter, känner jag att 8 hundar är lagom. I och med att det lätt blir struligt när man är flera som ska 'hjälpa till', valde jag att sätta in alla hundarna själv i spannet, så slapp jag säga/skrika vilken hund som skulle in i spannet. Man får ju tänka till så man tar rätt hund i rätt ordning, så man får så lite strul som möjligt. Och att göra det själv är faktiskt lättast. En smaksak såklart, men nej, ett åttaspann för mig är alldeles lagom. Lagom antal hundar, lagom långt. Och sen är det så mycket lättare att hantera, ju färre hundar man har i spannet, om det skulle hända något.
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: