Läget efter OP

Lilla plutta-tjejen Tióne fick komma hem igår. Jag blev så glad när de ringde att jag nästan kastade mig i bilen för att åka in och hämta henne.
image68
Ja-aa, ni vet ju inte ens vad som hänt, så jag ska försöka förklara vad jag tror har hänt.

För ca 1½-2v sen började Tióne att halta lite lätt på höger fram. Växtvärk var min första tanke. Syster Quadra på Öland hade precis haft det nämligen, så jag oroade mig inte nämnvärt. Hon fortsatte att halta lite smått, men var inte ens i närheten av att vara blockhalt(när de lyfter upp benet helt och inte stöder alls på det) och hon var precis lika galen som hon alltid är. Jag klämde och kände på henne, men inte ett pip. En envis växtvärk trodde jag.

När jag så kom hem från Kosta-helgen, såg jag att hon fortfarande haltade, så jag tog in henne för att ännu en gång gå igenom henne. Då var det något som stack ut från skulderbladet, som en benbit, och jag tänkte att det här står inte rätt till. Dagen efter var första gången jag också såg henne 'nafsa' mot den delen som stack ut, ungefär som att hon var irriterad där. På tisdagen hade vi fått tid och då åkte vi in och jag kom hem utan Tióne.

Förmodligen har hon busat med Haldex och Quattro och de har smällt ihop i varandra eller att hon har åkt in i nån koja eller hundgårdsstaket. Frakturen i sig var en liten fraktur och ortopeden tror inte att hon haft ont av den. En liten, liten grej som var svår att upptäcka helt enkelt.
image69
Enligt ortopeden kändes operationen som att den gick bra. Jag ville se röntgenplåtarna igår, men det var en sån hektisk dag på Djursjukhuset och hon kunde inte hitta dem, så jag får se dem på tisdag istället då vi ska in på återbesök.

Tióne hade enligt djurvårdarna varit en jätteduktig tjej. En gång hände det en kiss-olycka i buren. Tycker själv hon har varit jätteduktig, hon som inte ens är nära på att vara rumsren. Hon har fått mamma Pya som sällskap inne, så att hon skall vara lite lugnare. Mamma Pya ligger i buren jämte och det går jättebra. Tióne har ingen tratt på huvudet, men hittills har hon inte gjort någon ansats till att bita på bandagen, så jag hoppas det håller i sig.

image70
Nu är det jätteviktigt att Tiónes bandagering sitter ordentligt så det inte lossnar. Strikt vila i bur stod det på vår skötelapp. Hon får INTE sträcka/stöda på benet, för då kan stiftet som sitter inuti gå upp. Eftersom den här frakturen inte upptäcktes på en gång, var ortopeden tvungen att dra ut en muskel 2cm(den hade dragit ihop sig så pass) och fästa den tillbaks där den skulle vara. Så det är två veckors passning på skruttan. De kan inte garantera heller att hon kommer att funktionera som draghund, men jag håller ju tummarna allt vad jag kan. Och jag vaktar bandaget och'strumpan' med mitt liv.


image71
TACK och LOV för att jag valt att ha alla mina hundar försäkrade. Operationen och allt runtomkring gick på 12357:- och då ersatte försäkringsbolaget 8143:-
Så tänk på det! Kostnaden man betalar per år kan helt plötsligt löna sig.

Nu får ni hålla tummarna för Tióne!!!
1 Anonym skriven

Jag håller oxå tassarna "tummarna" Syncro!

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: