Välmående mamma och barn



12.40 gick vattnet, sen gick allting, nästan, bra. Det var bara valp nummer ett som satt fast som var riktigt krånglig. Tióne skrek och högg vilt omkring. Jag som ringt till Malin för att få lite stöd(det känns alltid bra att ha någon erfaren som stöd i telefon när man är själv) fick lite råd och gjorde enligt rådet. Vagga valpens huvud fram och tillbaka och sen försöka dra lite försiktigt. Det var bara det att jag förstod när Tióne började skrika och hugga mot baken, att om jag inte sätter min arm emellan, kommer det här inte att gå bra. Så tänkt, och gjort. Min arm höll bort Tiónes huvud från valpen och hon hugg mig i fingrarna och armen. Jag skyndade mig att dra ut valpen för att hon inte skulle kunna hugga den. Så fort jag fått ut den, var det lugnt. Tióne började genast pyssla med sin lilla valp, som var en hane. Mörk till färgen med en smal liten strimma till bläs.

Att bli huggen i armen var inte ett dugg skönt och hon fick in en bra smäll, så jag har lite svårt att röra fingrarna utan att det gör tväront. Stackars Malin som satt och lyssnade på mitt gnäll(Tack Malin)!!


Nu var jag ju riktigt orolig för nummer två. Skulle det bli likadant, eller skulle den gå lättare?
Det visade sig att med ett skrik och en kryst till slut, kom valp nummer två till världen, också den en hane. Efter andra valpen gick allt galant... nästan! Nummer tre blev en vacker liten tik, kopia av sin mor. Då blev jag glad! Jag ville gärna ha en tik efter Tióne.

Nummer fyra kom.... hans moderkaka hade lossnat, tror jag. Hans hjärta slog, men det fanns ingen livsgnista i honom. Jag försökte länge få honom att vilja leva, men det var endast två små *gasps* efter luft som kom, sen blev han stilla. Jag har varit på begravning ikväll och det kändes riktigt hårt, att för första gången få gräva ned en liten liten siberian husky, som aldrig fick uppleva livsglädjen pga ren otur. Det kändes på något vis extra hårt, då han var en kopia av sin syster. Jag vet inte varför, men jag har blivit så förtjust i den teckningen på mina hundar.

En liten valp var det kvar. Nummer fem kom till världen. Även den här en liten kille. Jättefin!
Mamma Tióne tar väl hand om sina små pluttar och jag är glad och nöjd över att allt gått bra med Tióne och de små som är kvar här hos oss. Jag är glad för att jag igår bestämde mig för att ge bort min jobbdag idag till min kollega Anna, som satt precis jämte mig igår. Hon ville ha pass och jag funderade och jag bestämde mig för att det var bra att vara hemma idag... Det känns så skönt, för jag tog verkligen rätt beslut. Om jag inte varit hemma med Tióne idag... Hua!!! Det hade väl gått bra, men jag tror inte första valpen hade klarat sig helskinnad. Så jag är väldigt glad, just för idag!!


Jag vill gratulera Micke så hemskt mycket till hans två små killar som kommer att flytta till honom så småningom och vi hälsar dig varmt välkommen(åter?) till Shejrix-klanen!!


Och grattis till Vikerkollens kennel i Norge och deras NUCH SE(polar)CH Vikerkollens First Duke Jr som idag blev pappa till fyra välskapta småttingar!


Det här kommer bli en superkull :-) Det är jag heeelt övertygad om. Det finns inga valpar till salu.

1 angelika skriven

hej



grattis till dina valpar! vad tråkigt att den han inte gick att få liv i :/ jag håller tummarna för dej och valparna i framtiden och önskar dej all lycka med alla de som klarade sig!



angelika och dogsen

3 Ylwa skriven

Grattis till fyra fina valpar. Det är är jobbigt att förlora en liten. De är sånt som händer. Det är hårt att se livet försvinna innan de ens hunnit börja. Nu får du glädja dig åt de små godingarna som ligger där i valplådan och mår gott. Du här en härlig tid framför dig!

2 Mari skriven

Grattis till de jättefina valparna. Ser som om Tióne bestämde sig för att få lite mörkare valpar än syster Loddie fick. Så fint, så fint.

Tänker också på den lilla stackarn som inte klarade sig. Det var tufft.

Ta nu hand om de små sötnosarna i valplådan!

Kram från släkten i Skåne.

4 Kari skriven

Grattis med valper! Synd med den lille,- men slik hender fra tid til annen, desverre. Gleder meg til å følge med på valpebildene!

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: