Vilken dag

Är det lördag? eller är det tisdag? Vilken dag det är i veckan är nästan svårt att hålla koll på. Det är Semester, med stort S!  Det är så skönt att få sova varje morgon utan att klockan ringer tidigt. Alla som känner mig vet nog att jag inte är någon morgonmänniska,  utan mer en kvällsmänniska. Fast det verkar som att de där sena kvällarna som jag brukar vara så van vid har sett sina bästa dagar nuförtiden. Varje kväll innan klockan blir elva brukar jag sitta och gäspa i kapp med Johan. Idag är det i vart fall befogat, för idag var vi båda slow-starters, men framåt eftermiddagen satte vi fart. En snabb sväng in till stan och hem blev det, för att inhandla lite olja till min bil och lite snus till Johan. Sen hemåt igen.

Vi bestämde oss för att köra hundarna på 3hjulingen. Så först ut blev Tióne i singel med Nato och Niro bakom. Johan stod på cykeln och jag tog Loddie på 2hjulingen efter att ha hjälpt Johan i starten. Det var första gången Johan testade cykeln, så det var ju spännande. Det tog minst en minut innan jag och Loddie var på väg, om inte mer, och det tog nog ett par kilometer innan vi kom ikapp, och då trampade jag ordentligt. För en annan som inte brukar trampa på cykel blev jag ju rätt varm, men det gick bra. Loddie jobbade på jättebra hela tiden och det gick även bra för Johan med det andra spannet. Den som verkade bli mest trött var Tióne som gick i singelled. Nato gick på som ett lok och några kommentarer om Niros arbetsanda är nästan överflödiga.

Väl hemma gav vi vovvarna lite gos och lite återhämtningsdricka. Sen var det dags för det andra spannet. Haldex fick ta singelpositionen och bak hade vi Tirith och Pyan. Det här spannet tyckte Johan var starkare. Eftersom att mörkret fallit följde jag med på fyrhjulingen för att lysa upp lite extra. Haldexen som gillar att gå på vänster kant, fick öva mycket höger-kant kommando idag. Han lyssnade bra på Johan, tycker jag. Tirith jobbade väldigt bra och det blev väl lite stopp i vattenpölar här och där, men överlag så var det en bra tur. När det var nån kilometer kvar hem kände jag att det började sina lite i bensintanken. Man känner det ju när man gasar, så jag tänkte det var nog bäst att jag bara gasade på och höll jämn gas hem, så jag stack före teamet. Det blev väldigt mörkt då för Johan och vovvarna, men vaddå, bättre att jag kom så långt jag kunde, så det fick han stå ut med. Jag gasade på och höll jämna 25km/h och när jag precis svängt av grusvägen in på vår lilla skogsväg upp till huset, dog ATV:n. Jag ställde den där och hånkade med teamet när de kom förbi, sen gick jag och Johan och puttade upp den till 'stallet', istället för att lämna den där nere. Nu blir det till att fylla på tanken innan nästa tur. 

Direkt efter hundkörning gick vi det blodspår som Johan lagt ut tidigare till Nova. Det gick så fort att jag knappt hann med med min lilla ficklampa som lös upp där i skogen. Det var inga större problem för Nova att gå spåret tyckte jag. Hon hittade älgskånken och tog den stolt i munnen upp till huset. Då lade jag ett spår till Silve ute på ängen. Eh... kanske inte ett så snällt spår, fick jag höra av Johan, efter att ha gått det. Jag tänkte att jag går lite serpentiner, men eh.. det kanske inte var så smart. Spåret fick ligga en timme innan vi gick det och det var väl lukt över hela ängen, så Silve hade vissa svårigheter med att hitta rätt. Jag med, för den delen. Jag såg inte ett smack efter det blodspår jag lagt ut, men efter lite om och men, så hittade han skånken och OJ så stolt han tog den i munnen och gick upp till huset före mig och visade malligt upp den för Johan. Sen skulle han såklart släpa in den i huset också... NÄSTA gång får nog Johan lägga spår till Silve, så det blir lite enklare... 

Efter att ha varit så aktiva var vi superhungriga, så vi fjuttade på den där grillen Johan gjort i ordning innan vi körde andra spannet. Sen fixade han lite god sallad medan jag diskade och så grillade vi vårt goda kött i mörket, tillsammans med ett gott glas rött vin, som vi fått av David när han var upp. Yum! Båda två åt i tystnad, det brukar oftast betyda två saker; Man är jäkligt hungrig, eller det var jäkligt gott. I det här fallet var det båda nämnda saker. 

Mätta och belåtna, med en hel del hundaktiviteter, sitter vi nu i soffan och gottar oss. Teven på och ja-aa, inte så mycket mer. Snart hägrar sängen... Det är GÖTT med semester!  

1 Fam. Erman skriven

Det där låter som en riktigt trevlig dag. Köra hund, grilla, och avrunda med ett glas vin. Nice!

3 Ylwa skriven

GRATTIS till BIS-avelsgrupp! Till Tiriths CK och sist men inte minst till Silves första CK!!! Hoppas att jag fick med alla resultaten och inte glömde något.

2 Mari skriven

Perfekt tisdag! Sådana kan man gärna ha många av.

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: