HAMAR

Lördag dag1

Idag är vi lite trött och seg, det måste medges. Efter en väldigt sen ankomst, sov vi som krattor, då Daniels Vitara höll låda i ‘lådan’… Emellanåt kunde jag höra Daniel muttra “Jävla hundar” men jag… jag bara försökte fortsätta sova vidare. Eftersom vi har packat ihop oss väl, var tre hundar välkomna in i huset. Silve, Pya och Daniels Nisse, men det var inte rätt kombination, så idag har vi justerat och i släpet ligger bara Shejrix vovvar. Inatt hade jag gott sällskap av Pya som betedde sig som att hon aldrig gjort annat än att bo inomhus. Gud, så hon gottade ner sig i min säng. Ett tag hade jag henne visst som huvudkudde t om.


Vi kom så sent som runt 0200 hit och upp tidigt för att hitta till stället där vi skulle vara. Och vilket fint ställe. Starten var precis vid parkeringen och vi hade lyx att få hjälp av fantastiska Lisbeth Brax-Olofsson med hennes man, Greger. Det är inte första gången jag får hjälp av Greger och jag måste säga att han och Wilbert Golverdingen lugnt kan dela på 1a platsen som handler. Dom är såå coola och har en lugn inverkan, på både mig och hundar. Både jag och Daniel fick hjälp av Lisbeth och Greger idag, och sen hjälpte Daniel till med Lisbeths start, och jag fotade.


Här i Hamar känns allt så smidigt. Jag visade upp en stamtavla med vaccination och sa att alla såg likadan ut. Vi behövde inte springa med hundarna, utan det verkar som att man själv får ta ansvaret för att starta ut med friska och krya hundar. Men det tror jag nog att de flesta gör. Det gagnar ju inte en själv om man tar en ofrisk hund. 5 minuter innan start skulle man vara på plats framför starten. Där fick man ett chip fastsatt på släden, som sköter tidtagningen. Smidigt värre vill jag lova.


Min start gick kanon. Alla hundar var taggade. Det enda problemet var att jag startade i A-klassen, så jag hade Venke De Lange bakom mig, och hon är typ en toppförare när det gäller A-hundar, så jag som aldrig brukar se mig bakåt, jag kan lova att jag tittade bakåt för att få syn på när hon skulle komma. Och när hon väl kom så låg Tióne och Haldex på vänster sida, så jag höll vänster, tittade bakåt när hon kom, pekade stort på min högra sida och då nickade hon stort åt mig så jag skulle se att vi var överens. SWISCH!!! så var hon förbi…. Coolt! Vi hängde lite grann i början, men när jag märkte att mina hundar liksom snubblade fram för att de försökte hinna med, så höll jag dom tillbaka, så jag inte skulle få några skador på dom. Det tog lång tid, men sen kom det ett till flaxöra spann ifatt och körde om. Även den omkörningen gick jättebra, men det här spannet kunde vi dock hålla i sikte ända in i mål. Med några hundra meter kvar lät jag hundarna dra på.


Jag tyckte hundarna gick bra, men de kändes inte topp ändå. De har ju stått i 5 dagar, eftersom jag jobbat så mycket, och det var helt klart inte optimalt. Alla gick okej, men Loddie kändes som att hon hade lite tuffare än de andra, men hon hann helt klart med. Fast jag tror inte att hon hann jobba ordentligt hela tiden. Första kilometrarna var tuffa spår då de snubblade fram och det var väl inte packat ordentligt. De gick mycket bättre efter halva banan, så på slutet kändes alla hundarna som på topp.


Jag är väldigt nöjd med dagen. Mitt spann gjorde det dom skulle och vi fick två stycken omkörningar som löpte felfritt. Dom har erfarenhet, de där A-spannen.


Jag är jättenöjd med Daniel och hans spann. Det är inte många som kör sina höglöpande tikar i led med en instoppad lånetik, Pya i det här fallet, och sen en väldigt löpkänslig hane där bak. Daniel ligger endast 1,39 bakom mig, så det tycker jag är förbaskat bra gjort. Och vem vet, i morgon kan allt hända!!!


Lisbeth Brax-Olofsson som vann sin klass, trots ett flerminuters-stopp första dagen då hon, tillsammans med en annan förare ankrade upp ett förarlöst spann! GRATTIS Lisbeth, för jäkla bra kört!!!



Söndag dag2

Idag var det helt klart bättre spår. Hårdare och mer optimalt. Men mitt spann var inte bättre. Faktum är att det var t om lite tuffare för Loddie idag. Hon plumsade ut i lössnön en gång och föll platt som en pannkaka rätt ner i pudret, men tog sig snabbt upp igen. Men hon försökte ta snö flera gånger och även Haldex tog lite snö emellanåt. Vi tuffade på i vår egen fart och satsade på att hålla vår placering. Det gjorde vi och vi fick ett bestick-grillset och en fin mugg i första pris :-) Tióne utmärkte sig lite extra genom att driva på hårt hela tiden. Det verkar som att hon verkligen gillar det här med tävling... Jag är mycket nöjd med hundarna, även Loddie som dock ännu kanske inte riktigt är den hund jag kommer att ha i A-spannet. Hon blir nog reserv, men får förmodligen vara med på en eller två tävlingar till den här säsongen.

Fullständig resultatlista kan ses här

Tyvärr finns inga bilder på mig eller Daniel när vi kör... så håll till godo med denna film jag tog på andra dagen.
 



Tack för all hjälp vill jag säga till Lisbeth och Greger!!! Er hjälp var ovärderlig för oss!!! TACK!!! Och tack till Daniel, för all hjälp med mina hundar och för gott sällskap!

Tack till Hamar Trekkhundklubb för en mycket trevlig tävling och fina spår. Jag kommer säkerligen åter!!

1 Fam. Erman skriven

Go Shejrix! Grattis!

3 Ylwa skriven

Grattis till segern!

2 malin skriven

GRATTIS till första segern!!



flygande fart med mina "gåbortskor" förstår jag ;)

Lycka till i Åsarna nu så ses vi om ett par veckor... får se vem av kusinerna som drar längsta strået då, hihi

4 Kari skriven

Grattis, grattis! Stå på videre!!

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: