Körning x 2

Faktiskt var jag och hundarna ut en sväng idag, på förmiddagen, innan jag for till jobbet. Och faktiskt förvånade de mig, både Loddie o Niro. Vi var nämligen ut i fredags också, och då betedde dom sig som idioter, båda två, så tji! fick jag, tydligen, för uppenbarligen kan dom sköta sig rätt okej, bara jag tar dom i rätt ordning in i spannet. Den 19e tog vi en kortare sväng och man kan nog skylla det mesta på mig... hehe...

Sela alla hundarna och ha lite koll på dom två som har förmåga att kunna sätta tänderna i selarna, med andra ord, Loddie och Niro. I med ledarhundarna först, Pya och Niro.... Skulle jag inte ha satt Niro där på en gång... Han är lite för het för att stå där, såhär i början på säsongen. Det blir bättre... HAN blir bättre och lugnare när man kört några månader. Under tiden som jag satte in Tióne hade jag lämnat dörren öppen till rastgården och helt plötsligt hade jag en Loddie som sprang ute på tomten. Jag tänkte mig inte så mkt för när jag satte in henne i samma gård som Haldex, vilket betyder att Loddie hoppade upp 2,20m och tog sig över stängslet och hoppade ner 3,10, för att komma ut. - Hmmm... snacka om knasig vovve ;-) 

Men det var lätt att fånga in henne och sätta henne i spannet bredvid Haldex. Inte heller det var någon hit. Medan jag hämtade Silve, och under tiden jag satte in honom i spannet, krånglade Niro i selen och tog sig nästan ur genom att böka runt och snurra och det blev brått att få loss honom och få på selen igen. Under DEN tiden flippade Loddie ut bredvid Haldex och ville inte alls stå jämte honom och drog ur huvet ur halsbandet och började ta sig ur selen. Jag tror inte hon gillar att stå bredvid honom, för han är så het på henne.

Jag snabbade mig bara sådär jättesnabbt och sket i halsbandet på henne utan drog iväg med hundarna på en gång. *pust* Sen gick det bra iaf :-)



IDAG körde jag en sväng med hundarna och jag har kommit på att när jag selar Loddie inne i hundgården så går det faktiskt jättebra. Hon hinner som inte flippa ut(fast hon försökte bita i selen idag, i hundgården). Och jag satte in ledarhundarna, Tióne och Pya först. Sen Haldex och Loddie. Sen kom Silve in bredvid Haldex och sist av alla tog jag Niro i lugn och ro. - Åh, det var som magi... De skötte sig superbra!!! Inget bit på selar och inget drag i stamlinor, annars är ju både Niro o Loddie bra på det. TJOFF!!! Ivääääääg!!!

Vi körde ca 2,5km sen var det dags att vända på en väg igen. Jag klev bara av fyrhjulingen och hjälpte dom genom att locka lite på dom, samtidigt som jag sa kommandot. Tänkte på det efteråt och jag tror jag sa både Vänster Om och Vänd Om. Men jag tror jag ska använda Vänd Om som kommando, eller Helt Om kanske t om. Jag får fundera på det.

I vilket fall så så mycket som pillade jag inte ens på hundarna, och utan neckline på Pya och Tióne klarade de att vända hela spannet utan strul. Det känns mycket, mycket lovande med Tióne. Hon svarar otroligt fort på kommando och när det gäller att gå höööger-kanten på vägen blir det gensvar på 2 sek. Hon är, redan, min allra bästa hund, så ni som rycker i henne.... GLÖM DET! Hon är inte till salu för allt guld i världen!!!

1 Fam. Erman skriven

W00t! W00t! Härligt!

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: