Arboga-resultatet

Utställningen i Arboga bjöd på många fina resultat för kennel Shejrix. Ni som har koll har alldeles säkert redan kollat upp dem, men ni som inte har, får här en liten redovisning.


På självaste utställningsdagen började vi med att kliva upp vid 6-snåret efter en sen natt, som det ofta blir när man träffar vänner man inte sett på länge. Det tillsammans med matning och rastning av en hel drös med hundar gör ju att tiden fullkomligt flyger iväg. Vi kom iväg vad vi tyckte var skaplig tid på morgonen iaf och det är skönt att slippa någon längre restid. Vi var på plats i lagom tid tyckte vi. Jag fick lov att ta hjälp av Iréne och Mari för att ta ner mina hundar till utställningsplatsen från parkeringen. Det är inte lätt att gå med dragvilliga hundar, men det går om man vill. Pya uppförde sig som vanligt, inte alls... och än värre var dottern Tirith som skrek som en galning i kopplet och skulle framåt. Tack och lov hade Mari henne.. hihi... Skämt åsido...

Jag hittade en plats i skogen för mina 7 hundar. Det blev lite geggigt där och hundarna tyckte det var för långt bort från oss alla, så de stod mest och tjöt och irriterade domaren i den andra ringen. Sorry, men så är det ibland. Jag fick springa som en tok fram och tillbaka mellan hundarna och ringen och den här utställningen var minst sagt den stressigaste utställningen för mig någonsin. Jag hade två uppfödargrupper och två avelsgrupper när det blev både valpar och vuxna. Otroligt roligt förstås, men lite väl stressigt kanske. Och att sen veta vilka av hundarna man skulle välja till grupperna, ja-aa... det var inte lätt minsann.

Nåväl, tillbaka till början.

Den här utställningen var debuten för LOTR-kullen och det var himla roligt att alla var på plats; Jämtlänning, såsom skåning, blekinge-bor, dalmas och roslagsbo... Hela kullen samlad. Det fattades egentligen bara 3 st Shejrix:are från första kullen, så hade vi varit fulltaliga. Tyvärr blev det ingen bild på alla Shejrix hundar som var där samtidigt, för tiden räcker ju inte till, till alla bilder man skulle vilja ha. Men några fina fick vi på LOTR-kullen tack vare Jennies hjälp. Tack så mycket!

Först ut var hanvalparna och det var dags för Nando, Dimrill och Uno att visa framtassarna. Jag hade fullt sjå med att hinna med att hämta nummerlappar och Tirith och hämta henne, så jag missade nästan alltihopa. Den där tiden räckte liksom inte till under hela dagen tyckte jag, allt gick så fort. Jag hann inte se så mycket av själva visningen på hanvalparna, men det lilla jag såg såg jättebra ut. De skötte sig väl. Dimrill som växt på sig otroligt mycket sen sist jag såg honom, knep andra platsen efter Ylwas fina Io, som man anat länge skulle bli grymt vacker. Grattis Ylwa till en jättefin valp, han kommer gå långt i framtiden anar jag! Efter Dimrill fick Malin och Nando ställa sig på en hedrande 3e placering. Uno blev tyvärr inte alls placerad med motiveringen att han var lite för lång i kroppen. Många grattis till Kenneth och Dimrill och till Malin och Nando!!

Sen var det dags för tikarna och jag själv hade ju bara Tirith att visa. Det var lite stressigt kände jag ju och jag hade inte alls hunnit lugna ner mig, vilket antagligen smittade på Tirith. Tella och Ithil tyckte jag skötte sig väl och när det var våran tur så kände jag väl att det skulle bli en spännande visning. Mmmm.... man kan väl säga att koppelträningen vi gjort hemma(2-3 ggr) inte gjort så mycket för Tirith. Det var skutt och piruetter i ringen när jag skulle gå med henne, och drag i koppel. Så kul visst, att David var tvungen att filma andra varvet vi fick göra. Han skrattade nog riktigt högt inombords åt oss(erkänn David!) :-)

Trots Tiriths ovilja att visa sig, fick vi till några fina steg emellanåt och vi blev placerade som nummer 3. Före oss stod Malin Sundin med sin söta lilla Tolga som har ett fantastiskt steg, dock inte världens bästa vinklar, vilket betydde att Tella var den som knep första platsen i tikklassen. Ithil kom på 4e plats och jag kan väl egentligen tycka att hon borde stått före mig och Tirith, för hon skötte sig mycket bättre. Grattis till Mari och Tella och till Ithil och David! I tävlan om bästa tikvalp fick Tella se sig slagen av den äldre valpen.

Efter valparnas enskilda bedömningar var det uppfödar- och avelsgrupper. Stressigt värre och jag hade ju ingen aning om vilka jag skulle välja, men till slut blev det att jag valde bort de två hundarna som stack ut mest ur kullen. Tirith och Tella fick inte vara med. Jag hade Malins hjälp med Pya i avelsklassen och sen tog jag själv Nando i uppfödargruppen, eftersom Malin skulle in i ringen strax efter med Duro. Vi hade tufft motstånd av Snowstreams och döm om min förvåning när domaren ger vinsten till Shejrix:arna. LOTR-kullen upprepar det Fyrhjulsdriftarna gjorde på sin debut i Arboga för två år sedan. Jättekul!! Då sa domaren att kullen var fantastiskt jämn och vi fick höra samma sak nu.

Efter att grupperna var slut var så tiden kommen för Haldex och Niro att gå in i bruksklass efter att juniorerna och unghundarna var klara. Jag hade lejt experthjälp i form av Mikael Lann. När jag bodde i Krokavadet hade jag anmält Haldex till en inofficiell utställningen, men kunde inte åka och då tog Jennie och Micke med sig honom och Micke visade Haldex till BIS-valp för domare Tina Permo. Så nu var det liksom ett tag sen, och jag tyckte det skulle vara roligt om Micke fick visa honom igen, då jag vet att han är väldigt förtjust i Haldex. Själv visade jag Niro och hoppades på placering i bhkl med honom, men det fick vi vara utan. Vi fick vara utan CK också. För Haldex och Micke gick det desto bättre. I bruksklassen fick de ganska snabbt ställa sig först och det var med dunkande hjärta jag hoppades de skulle få stå kvar där - vilket de också fick! CK't var ett faktum. YES! Jag och Niro stod på reservplatsen.

När öppna klassen och veteraner och allt var klart var det bara bästa hane kvar. Micke och Haldex står återigen på första platsen och jag har ingen aning om hur hårt mitt hjärta slår, men det kändes nästan som när jag var inne på akuten.. njae.. nära iaf. De springer och springer och Haldex fajtas mot Koryak, den enda anmälda championhanen på utställningen. Länge länge tittar domaren på de två... känner på ryggarna på dom... känner på stopet på dom. Han säger till Koryak "Det var inte mycket till stop där inte". Han tittar igen och på sista sekunden sätter han upp championhanen före Haldex, med motiveringen att Haldex har lite karprygg. "Åh nej... mitt hjärta sjönk"... ända tills jag kom ihåg att Koryak inte får ta flera cert eftersom han redan har alla!
JA!! Haldex får sitt först CERT!

Lyckan är stor! Kennel Shejrix har fått sitt första certifikat, och det på sin förstfödda hane.


Dags för tikarna att göra entré i ringen. Jag tyckte all bedömning gick väldigt fort och det var svårt att hinna hämta hundar mellan de olika klasserna. Jag gick och hämtade Loddie och helt plötsligt springer redan brukstikarna inne i ringen och jag fattade att jag tagit fel på öppenklass och bruksklass, så det var bara att hojta till och springa och byta tik. Tydligen var inte jag den enda som tyckte det var lite stressigt, för vissa missade visst bedömning i någon klass också.

Det var in med Tióne i ringen jag skulle och vips så stod vi där. Tióne skötte sig alldeles utmärkt denna dag och var lätt att visa och tyckte inte att det var tråkigt eller nåt. Hon rörde sig fint när vi sprang och stod fint när jag ställde upp henne. Smidig, rent ut sagt. I konkurrensen får jag och Tióne kliva upp och ställa oss först och vi vinner också klassen med CK. Efter oss hade vi Malin Sundins fina tik, Tia som också fick CK.

I öppna klassen hade jag anmält Loddie, eftersom hon ännu inte har någon bruksmerit, men den fixar vi i vinter hoppas jag. Där var även Visko och Exxa anmälda och det var osäkert om David skulle ställa Visko eftersom hon tappat all päls. Efter att jag kollat på henne och tyckt att han skulle ställa henne valde dom att göra så, vilket gläder mig. Visko fick en 1a i kvalité även om hon inte blev placerad sen, men det var kul att se att domaren dömer väldigt lika som han gjorde när vi ställde för honom i Vaggeryd, när Fyrhjulsdriftarna fick sina första CK:n. Även Exxa fick sig en etta, vilket hon ska och bör ha, då hon rör sig väldigt fint. Om än att hon fortfarande är något tunn, så är hon fortfarande byggd likadant. Även Loddie fick då en etta, trots att hon kanske var lite i tjockaste laget.

I konkurrensen får jag och Loddie komma med. Det är jämna tikar som står där tycker jag och det är inte självklart att vi kommer att stå högt upp. Det gör vi inte heller, utan får nöja oss med en 4e placering, men vi får ett CK, vilket betyder att vi är välkomna in i bästa tik sen. Jag roffar åt mig Karin som handler till Loddie, för Tióne måste jag ställa själv, eftersom hon är så undergiven. Tack så hjärtligt för hjälpen Karin!!

I bästa tik klass står vi i placeringsordning, vilket betyder att jag och Tióne står allra först. Sen får vi springa. Jag har dålig koll på vad som händer i klassen, utan hoppas bara på att det inte kommer att flytta upp någon tik före oss, för då förlorar vi med stor sannolikhet det där eftertraktade certet. Minns jag inte fel får vi en efter en flytta på oss, då domaren plockar ut de han vill ha med i placeringen. Först blir det jag, och sen kommer Ylwa och ställer sig efter mig med sin championtik, Ruffan. Vilka som kommer sen har jag dålig koll på om jag ska vara ärlig.

Efter tuff fajt blir det samma resultat som med Haldex, i slutet flyttar domaren upp Ruffan, som rör sig fantastiskt lätt och fint, så det känns inte hårt att förlora mot henne. Vi fick ju CERTET, eftersom Ruffan är fullcertad redan. På samma dag har kenneln fått sina första certifikat. Det kändes jättehäftigt!

Finalerna var roliga att delta i. Med både valp och vuxen avels- och uppfödargrupp klev Shejrix in och tävlade mot samojeder och alaskan malamute. I valp tog vi BIS på båda och i vuxen vann vi avelsgruppen, men i uppfödargruppen hade Exxa tröttnat på att vara fin, så där fick vi nöja oss med den blå rosetten.





Efter allt var klart tog vi, med hjälp av Jennie, lite bilder på LOTR-kullen. Kul att se på bild hur jämna de är. Tack för hjälpen, Jennie! Tack alla som hjälpte mig, att vara superhandler, hålla-hundar-handler, ta-foton-handler.... Ja-aa... tack ALLA så hjärtligt för hjälpen! Det är ett under att ni står ut med mig på utställning! KRAMAR PÅ ER!!!

(bilder kommer senare, men kika in på hemsidan så länge vetja www.shejrix.com)

1 Mari skriven

Än en gång stort GRATTIS till ett kanonresultat i Arboga! Det ska bli extra roligt att följa de här vovvarna framöver. /Mari

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: