SPHK Hammerdal


Shejrix Quadra Drive II


En lagom härlig dag, utan regn och med moln som skymde solen, hade vi en bra dag på Nedre Norras utställning i Hammerdal. Hundarna dog inte av värmen, och inte heller vi tvåbenta led, snarare var det väl så att vi hade rätt skapligt med kläder på oss, då det blåste lite kallt. Undertecknad hade t om tunnare handskar på sig, tills hon sprungit sig varm.

I morse släppte jag ut hundarna så de fick springa av sig i rastgården, sisådär en 50min innan vi skulle åka. Perfekt! Vi kom iväg strax efter åtta och kom fram strax före nio, så vi hade gott om tid att packa ur och installera oss, mitt på gräsmattan, med bur och krok i gräsmattan. Nu använde jag inte kroken utan satte två hundar i buren och en som satt fast i buren. Funkade alldeles utmärkt.

Bruksklass hanar
Efter en hel del borstande på Haldex - usch, han hade ingen päls alls kvar - så var det vår tur och i bruksklassen var det många fina hanar, med päls. Jag förstod att det skulle bli tufft och önskade bara att vi skulle få ett rött band åtminstone. Herr Törnlöv visade sig vara mycket tuff i sin bedömning - troligtvis mer som en domare skall vara - och han delar inte ut ettor och ck till höger och vänster. Det var många i bruksklass och den klassen var mycket större än de andra klasserna, alltså helt tvärtom mot vad det är i de mer södra delarna av landet. Han skötte sig bra, men var inte riktigt sugen på att visa upp sina fina rörelser. När vi skulle springa själva så struttade han mest :-(   MEN!!! Vi fick vår etta :-) Jag var jättenöjd och vi kom t om sist i konkurrensen, men efter att ha fattat hur han dömer, så är ju det mer värt, än om ALLA fick ettor. Och domaren höll sin linje, det syntes mycket väl i finalerna, så jag är supernöjd.

Unghundsklass tikar
Efter borstande på en fällande Loddie, gick vi in i ringen tillsammans med två andra tikar. Loddie skötte sig från bästa sidan och visade i vanlig ordning upp sitt snygga steg och fick sitt första pris.  I konkurrensen fick vi ställa oss på första platsen och vi fick ett av de få CK:na som delades ut till tikarna. YES! Vad glad jag blev.

Bruksklass tikar
Jag sprang snabbt och bytte till Tióne. Hmm.. om jag inte minns fel så gick hon direkt in efter Loddie och det betyder att det inte var några tikar i öppenklass. Jag skyndade mig och hann inte byta stryphalsbandet, så jag fick ett för stort stryp på henne, vilket hon inte alls gillar... då ruskar hon bara på huvudet. Men det gick faktiskt bra ändå. Efter att vi varit in sprang jag iväg och bytte halsband. Tióne fick ett första pris hon också. I konkurrensen fick jag och Tióne flytta upp oss till andra plats. Sen fick vi stanna kvar där och det betyder att hon kom 2a i konkurrensen. Tyvärr fick vi inget CK, men okej, vi fick ju den där ettan iallafall. Med andra ord känner jag mig jättenöjd.

Bästa hane respektive bästa tik
I bästa hane fanns Nordviken hundar och Vargevass. Hanen som vann var son till Nathan av Vargevass, så vi säger grattis till Uppströms på Nordvikens kennel, som är ägare av hunden. Det var ganska många hanar i bästa hane och vi gratulerar även Karsten på Vargevass, för mycket fina resultat. BIS uppfödargrupp bl a.

I bästa tik, så visade det sig att det bara var tre tikar som fått CK. Och en av dom var ju Loddie. Vi blev snabbt placerade på andra plats, då tiken från bruksklass klev ett steg framåt. Det kändes jättekul att få stå där, med Loddie, som i Vaggeryd stod på BTKL3.



Jag ska försöka göra ett album i morgon, men jag är ganska däckad efter den här dagen, så ni får nöja er med en snyggbild på Loddie, som Daniel hjälpte mig att ta. TACK Daniel, för att du agerade fotograf åt mig. Verkligen uppskattat!!
1 malin skriven

Grattis till ännu ett blått band ;)



Nästa gång ska det nog bli certet!!!

2 Sofia & Co skriven

Hejsan!

Grattis till resultaten! Synd att vårutställningen ska börja krocka med SKK Piteå. Hade gärna åkt på båda, men nu fick jag lov att välja. Det kan faktiskt gå bra för bruksare på SKK. Fråga Midas ;-)

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: