Söndagsturen

Härliga underbara söndag bjöd på strålande väder och jag och hundarna tog oss en tur ut.  

Med lilla Tiwas i led tillsammans med Tióne fick vi en rasande start och det är kul att se hur Tiwas har blivit bättre på att gå i led, ju mer år som gått. Jag kommer ihåg hur snurrig hon var för några år sen. Mycket bättre nu, det var lite ofokus ibland, men det var väldigt varmt och alla hundar utom Niro tog snö rätt ofta i början. Det blev lite långt mellan vattning och körning också, till deras försvar.

Jag kommer att fortsätta köra Tiwas i led nu, för jag vill att hon ska bli bättre på det, om hon nu ska flytta någon gång. Då är det minsta jag kan göra för henne och den nya familjen att köra in henne ordentligt på den platsen, och jag måste säga att hon imponerar på mig. Hon tvekade inte utan följde med lilla Tióne när jag sa åt henne att svänga - och Tióne stiger bara högre och högre i graderna hos mig!!! Hon är baske mig skitbra!!!


Här en liten paus. Vi körde 15,2km med en medelhastighet av 14km/h. Vi var ute 1h 5min. Jag bromsade hundarna hela första halva sträckan, för att inte ta ut dom.


Duktiga lilla Tiwas. Se så liten hon är jämfört med Tióne.


Det blev en ny runda idag. Ja, nästan iaf. Vi skulle upp där vi brukar träna med atv:n. Jag såg att det var någon som kört där, så vi tog den vägen. Istället för att köra på det fina uppkörda spåret (som den på bilden) som gick in i skogen, där vi aldrig kört förr, fick jag in hundarna på ett spår där nån kört med skoter en gång. Spåret var inte så bra, men hundarna tryckte ihop sig och det var Tióne som tog oss dit på mitt kommando. Trodde vi skulle komma till 'rondellen' och trodde självklart att någon skulle ha kört upp den, men icke...

De hade bara stannat skotern och backat och vänt - MEN de hade kört av spåret, ner över ett djupt dike och upp i skogen, så jag tänkte "What the heck, vi följer väl det spåret, får vi se vart vi kommer". Så på kommando klev Tióne ner i diket och tog Tiwas med sig, fast stannade sen, vände på sig och det såg ut som att hon sa "Men matte, det här är inte rätt spår".   - Jo, sa jag till henne... det är rätt, och så manade jag på henne, varpå hon tar med sig Tiwas och genast sticker iväg.

Vi körde in i skogen och upp mellan träden och sen kom vi ut till det fina skoterspåret och den naturliga vägen skulle vara att ta till höger, men jag bromsade in hundarna och sa att vi skulle vänster. Då tog lilla Tiwas saken i egna tassar och drog vänster. Jättekul att se. Och sen var det fullt ös igen. De gick bra!! Vilken trevlig tur vi hade!

Tiwas gick i led i ca 9,5km, sen satte jag upp Loddie bredvid Tióne istället. Jag vill inte att Tiwas ska tröttna. Det är ju faktiskt inte så lätt mentalt tror jag, när man inte brukar gå i led i 5-spann. Så det blir lite grann i taget.




Sen blev det resten av hundarna... ett 2-spann och JÖSSES vilket spann sen.

Vi körde 12,4km och medel var 14,2km/h. Ute i 1h 4min. Emellanåt gick det i över 27km i timmen. Haldex är verkligen sig själv igen, vilket känns superbra. Vilket ös det var på dom! Vilket klös! Jösses Amalia vad jag är stolt över dom och jag måste bara säga. Med facit i hand(Tióne och Haldex) så känns det jäkligt bra att para på Pya igen.

Med Malin i luren tog vi en kurva i värsta farten. Jag hade frågat tidigare "Hööör du vad fort det går?" - Näe, sa hon, men tamejsjutton att hon hörde det i den kurvan. YEHOOO!
VIKKA HUNDAR!!!
1 Viskos huße och matte skriven

Vilka bilder! Det är inte utan att man blir lite avis på all snön. :)

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: