Söndagskörning

Igår tog vi vändan till Nyby igen, jag och hundarna. Stefan kom upp för att ploga vår gård precis när jag satt upp släden och tagit fram alla grejor. Då gjorde jag mig beredd att flytta på bilen, så han skulle kunna ploga hela gården, men självklart gick en splint på plogen, så han var tvungen att gå hem och hämta en ny och laga lite tillfälligt, så han hann inte riktigt ploga gården, så just nu är det ganska mycket snö på den. Vi pratade lite om min körning till Nyby och Stefan trodde nog, liksom jag tror, att det är längre än 14km. Vägen till Nyby är ju kringelikrok vägar och det är bilvägen som är 7km. Det känns längre, men jag ska få låna Stefans GPS nån dag, så jag kan mäta. Räcker ju att mäta en gång, som Mari sa, sen vet man ju hur långt det är :-) Hade varit lite kul att veta innan tävlingen.

Jag tog första gänget  och det blev samma som i lördags, Tióne, Niro fram och Haldex och Tiwas bak.  Sanningen att säga, så ville jag testa Tiwas ordentligt nu innan Hamra. Eftersom att jag har lite problem med vattningen på Pya, vill jag inte pressa henne i onödan och kan jag ha med Tiwas istället den här gången, så kommer jag att göra så. I morgon blir sista körningen innan helgen och det blir då jag avgör om jag tar med Tiwas i tävlingsspannet eller inte.


Här har vi precis vänt i en cirkel

Matningen/vattningen för dagen blev en ny approach. Jag matade på morgonen, nån dl torrfoder och ca 5dl köttvatten. Precis innan körning vattnade jag alla hundar med ca 2dl. Det funkade bra och alla drack. Sen körde vi. Tjohooo! Gick hur bra som helst och hundarna gick hur bra som helst. Fullt ös, trots att det snöat mycket under natten och var tunga spår. Tyvärr glömde jag klockan, så det blev ingen tid tagen. Inga möten med någon skoter, men vem vill väl vara ute när det snöar rätt så skapligt? Bara hundförare, alla andra väljer att sitta inne och glo på teve eller gör nåt annat.


Haldex - Tióne - Tiwas - Niro efter körningen

Spännande i Nyby med tanke på att skoterspåren snöat igen och där vi skulle svänga höger såg jag bara skymten av spåret ett tiotal meter bort. Jag stannar till där vi ska stanna och ger kommando "Höööööger" och Niro fullkomligen KASTAR sig ut i snön, så han sjunker ner. Tar med sig Tióne som glatt följer med och båda två börjar sträva efter att känna spåret under tassarna. Alla hundarna hoppar framåt i djupsnön och det är bara att fortsätta. Jag hejade på hundarna och tycker det är helt otroligt vad duktiga de är, som bara tar till sig och gör som matte önskar. Vi går på och kommer till spår där vi ska vända, där det i princip blir samma sak igen. De ger sig ut i djupsnö och tar sig sakta men säkert runt i en cirkel, så vi kommer tillbaka till spåret vi körde dit. Jajamän! DUKTIGA!!!


Pya - Quadra - Silve

De fick ta en liten sväng de också, men vi körde bara till bodarna och tillbaka, så vi skulle hinna hem innan det blev mörkt. Det går inte fort med tre hundar, men de var duktiga. Vid bodarna svängde vi runt ett träd och det är roligt att se att Loddie är duktig och följer med sin mamma, utan att tveka. Hon jobbade på bra och det blir mindre och mindre slack på linan. Alla tre drack också innan vi stack iväg, vilket gjorde underverk under träningen. Pya tog knappt nån snö alls, utan jobbade på som den ihärdiga myra hon är.  Loddie som hade börjat få komma in i huset och sova med mig, har blivit utkastad igen. Det visade sig snabbt att hon inte alls äter nåt bra när hon får vara inne och sista dagen hon skulle sova inne så demolerade hon bara saker. Drog sönder papper och strimlade alla leksaker hon kom åt. Och när det var dags att sova, stod hon bara vid dörren och pep, och när jag väl tog ut henne var hon lycklig för det. Som det är nu vill hon heller INTE äta torrfodret, utan slurpar gärna bara i sig köttvattnet. Idag har jag redan matat dom, och då fick hon bara kulor först, vilket hon åt, SEN fick hon köttvatten. Ibland undrar jag om hon längtar hem till Öland?



* tack för tips Sofia, jag tar till mig och ska med spänning testa leverpastejs-varianten
 



Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: