miNus igen

Det är kallt här idag igen, över -25, eller ska man säga under?

Sist jag tittade var det - 28 och det känns jäkligt kallt. Tidigare idag skulle jag köra hundarna och det var nästan att jag inte gjorde det, för graderna var - 22 när jag åkte till Lit för att hämta köttet. Men solen värmde på och när jag var hemma var det mellan 15 och - 20, så jag valde att ta ut alla hundarna på en kort tur. Brrrr... kallt var det minsann!

Jag tog gamla häck-träsläden idag, då det varit lite isigt i backen de sista dagarna för att det töat. Sen for vi genom skogen och första gänget ut blev Tióne och Haldex i led och Loddie och Pya bak. Jag valde att ta alla hundarna samtidigt till start, vilket gick hur bra som helst. Det är bara Loddie som jag får hålla lite extra i, hon är ju tvärgalen när hon ska iväg till spannet. Satte fast henne först för att få så lite strul som möjligt. Så fort jag satt fast henne i selens draglina började hon att slita och dra i stamlinan. Hon är verkligen ivrig, den tjejen. Sen satte jag dit Haldex och Tióne och jag måste säga att det är riktigt roligt att se att Haldex verkar ha slutat med sitt sätt han hade mot Tióne förr, att ge på henne. Kanske har han mognat på den sista månaden? Förut gjorde han ju så och han har även slutat med det där att gå och gömma sig i kojan när jag kommer för att ta på honom selen. Åh, det känns så skönt.

Det var verkligen isigt genom skogen och bromsen(skotermattan) låg i nästan hela tiden. Jag kände mig verkligen inte lyxig med den manuella styrningen som kommer med träsläden. Den andra släden är mycket smidigare och jag önskar att jag hade extra skidor, så kunde jag bara ha dom när jag tränar hemma. Och tävlingsskidorna i fint skick, alltid.

Tióne och Haldex verkar vara väl synkade och jobbar bra tillsammans. Jag kan inte klaga. Loddie kändes faktiskt precis som vanligt och hade inga som helst problem med att hänga på det andra gänget. Hon jobbade på bra och kändes på ett glatt humör. Nu hoppas jag att det håller i sig. Hon ska få fortsätta gå med, så får vi se hur det går. Jättekul att se mamma Pya med sina tre barn. De är verkligen snygga tillsammans :-)



Andra gänget blev då de hundarna som var kvar: Niro, Tiwas och Silve.
Jag tittade på Tiwas i hundgården och tänkte... "Ah, vad sjutton, ska du gå i led då, eftersom du verkar ha klarat det några gånger innan?". Yep, jag satte henne där tillsammans med Niro. Och det gick hur bra som helst. Hon kändes inte off längre och det var kul att se. Förvånande för mig var Niro. När han går i led, har han en tendens till att vilja dra ner tempot lite och gå ner i en bekvämlighetstrav, som jag kallar den. Men idag var det han som drog upp tempot, heeela tiden. Han ville bara galoppera och det var istället Tiwas som ville trava, men det ville Niro inte hänga med på. Så farten var skapligt hög och gammelgubben Silve hängde på bra. Han kan han, om han vill.


NU är det dags för mig att klä på mig overallen och gå ut och mata mina duktiga vovvar...
1 Martina skriven

Jag håller tummarna, pussa henne från mig.

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: