Loddie-Rod

Jag lyckades sova jättelänge idag och i vanlig ordning brukar en gul liten herre vid namn Silve komma upp och väcka mig, när han tycker att det är dags för mig att gå upp och släppa ut honom, så han får kissa. Faktiskt var klockan efter 11, men vaddå, jag förtjänar väl att få sova ut när man kommit hem efter klockan två på natten? Jag jobbar samma tid idag, så i morgon lär väl jag vara halvdöd när jag ska gå upp. Jag har vant mig vid att jobba dagtid numera...


Jag gick ut och vattnade hundarna ganska genast efter att jag piggnat till. För idag skulle vi träna. Efter frukosten tog jag fram selar och sockar, släde och linor och bestämde mig rätt snabbt för att jag bara skulle hinna köra ett gäng. Så jag ville prova att köra Quadra med tävlingsgänget för att se hur hon gick idag. Förra körningen kändes hon ju galant. Idag tog vi turen på 10,5 km och spåren var hårda och snabba. Gamla trähäck-släden som jag körde for lätt över det platta spåret, men det är ju ingen dröm att köra den, när den enda bromsen är en liten bit skotermatta.

Det gick bra... men bara till att börja med. Loddie kändes som vanligt, jobbade på bra och hängde med lätt. Men efter halva sträckan började linan att slacka :-(   Och det blev bara mer och mer, även om att hon hängde med fartmässigt sett. Så det är bara att inse, förmodligen är det så att hon är skendräktig efter löpet i november, och det är bara att vänta lite till, för att se om hon kommer tillbaka till sitt vanliga jag. Fast fortsättningsvis kommer hon att få dra tillsammans med Tiwas och Silve, det blir lite kortare rundor med dom. Mest för att hålla igång dom. Men till Hamra kan jag nog utesluta Loddie, jag tror inte hon hinner komma tillbaka till dess. Jättetråkigt, för hon är ju verkligen så himla duktig. Men faktum är, även om hon hinner springa med, så har man ju inte en chans i 4-spannsklassen, om man bara har tre som drar, och en som springer med. Jag hoppas hon blir sig själv till SHAM-draget.  

De andra hundarna jobbade jättebra. Det var Tióne och Haldex i led och Niro bak. Haldex var på Tióne i starten idag när de fick vänta på att jag hämtade wheel-hundarna, och de bråkade med varann. Men okej, Tióne bråkade tillbaks, så det gör det väl mer okej. Hon blev inte ledsen iallafall. Bra det. Jag hinner inte ens säga "Framåt" innan hundarna har dragit iväg med släden.       -Hmmmm....   Niro kan man aldrig klaga på. Snabbt som långsamt, han har alltid sträckt lina. Han är en riktig klippa och han utgör en mycket stark nyckel i spannet. Han är en hund man inte vill vara utan.

Inga problem med någon styrning här inte. Tióne kan. Och det känns hur kul som helst att hon är så duktig. De ligger på bra tillsammans, hon och Haldex. Så jag kommer att försöka köra dom två ihop nu, så de är väl samkörda när det är dags för tävling.

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: