Vår Lucia-start

Vi startar alltid från gårdsplan, bara några meter ifrån hundgården. Det är skönt att kunna starta direkt hemifrån och ha många långa vägar att kunna köra på, och välja mellan. Idag lyckades jag filma starten och det är halt under den lilla snö som ligger, så man får passa sig. Det är 5-spann som gäller, för det är så... Silve har pensionerat sig, och verkar vara riktigt nöjd med det ändå.

Här är filmen från starten.



Vi tog en runda idag och jag hade bara Haldex i led. Han är så jäkla duktig. Nu har jag tre hundar som går i singelled utan problem. Pya, Tióne och Haldex. Och idag visade Haldex stor mognad och att han verkligen är en hund av toppklass. Ja, jag är nöjd med honom och de andra från första kullen. De ledaregenskaper de visar redan nu, Tióne och Haldex... det ska bli kul att se hur mycket mer de kan utvecklas i framtiden.




När vi var på hemväg, fick vi faktiskt möte i skogen. DET är något som inte brukar hända direkt, så man fokuserar på att fokusera på hundarna och på att man ska ta sig igenom mötet utan några incidenter. I det här fallet var det två jägare som stod längs vår väg och inte nog med det, de hade även en jämthund med sig. JÖSSES, tänkte jag, hur ska det här gå?

Genast bestämde jag mig för att låtsas som ingenting och inte göra någon skillnad. Vi körde på och minskade varken ner eller ökade på farten. Jag märkte att Haldex började snegla på de där två underliga figurerarna som stod där vid sidan(tack och lov så flyttade de in sig så långt de kunde, ca 5-6m) och även den där hunden. Jag gav kommandot RAKT FRAM och även några GÅ PÅ, GÅ PÅ, för så säger jag när de inte får stanna. Haldex gör precis som jag säger och tar spannet framåt utan att ens göra minsta antydan till att vilja hälsa på den där hunden. Hade det varit Tióne där fram också, är jag övertygad om att hon velat hälsa, för hon är så nyfiken.

Jämthunden sa inte ett knyst, vilket jag är väldigt tacksam för och jägarna skötte sig även de perfekt :-) När jag sedan tog en promenad med Silve och valparna kom faktiskt markägaren(som var den jag mötte i spåret visst) och han stannade och pratade lite grann. Det var helt okej att möta mig ute i spåret vad jag fattade, så det kändes skönt att veta att det är helt okej att jag tränar hundarna där, även fast de jagar. Fast det är ju inte riktigt dom man vill möta i skogen... Jag är glad att det gick bra iallafall.

Strax efter fick vi även möte med en bil, så då fick vi excellent träning där också. Perfekt!
Och följande film visar upp en excellent ledarhund =)


Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: