Blekinge-tjejen

Nu är det bara soft söndagkväll kvar av helgen. Och om några dagar är det dags för mig att packa in alla hundar och ge mig av neråt landet, för att nästa helg gå på årets första utställning, i Vaggeryd. Jag ser fram emot det.


En helg full av fart och fläkt, hundsnack och lite sömn

Men nu i helgen hade vi besök av David och Mia, som har Shejrix Visko. Och jag passade på att låta dem prova på att köra lite hund. Jag hade nog aldrig släppt mina hundar till någon lite mer oerfaren i höstas till exempel, men efter den här säsongen upplever jag att mina hundar har blivit så pass bra och lugna, att jag kände mig ändå säker på vad jag gjorde. Naturligvis körde jag följebil efter spannet, för att kunna vara med och hjälpa, om det skulle behövas.

David fick gå ut först. Jag valde att ge honom ett ganska starkt spann. Med Tiwas i led med Niro och Haldex bak med deras egen Visko, kände jag att han får ett bra spann som jobbar på bra. Lite trassel ett par gånger råkade David få, mycket pga oerfarenheten att läsa hundarna, men till försvar, så är det faktiskt inte så lätt att läsa någon annans hundar. Han gjorde ett bra jobb tycker jag, med tanke på att han inte kört så många hundar som i jämförelse med deras egna är mycket erfarna vid det här laget. Det är stor skillnad.

Vi hade cykeldator på cykeln, men tyvärr slutade den fungera efter ca halva sträckan, för att linan kom runt framhjulet.
3.66 km - 11.52 min - 19,20 medel - 30 max




David - rätt så nöjd efter körningen tror jag. Det var en erfarenhet rikare och nog var det lite pirrigt, sa han.



Andra gänget ut

Sen var det dags för Mia att få köra en sväng. Hon fick ta järngänget - tjejorna. Det räckte med tre hundar för hennes del, hon är trots allt inte så stor. Med Pya och Tióne i led kände jag att hon fick ett säkert gäng. Det var inga problem att få in ledarhundarna i spannet, men Loddie var återigen extremt jobbig att sela. Det var värsta gången någonsin t om. Det tog lång tid att få på henne selen, men till slut gick det.



Här är vägen som Mia och David körde. Det blir en sträcka på ca 7,70 km och vändningen har jag ritat ut pilar på så ni kan se. Jag var väldigt nära med bilen bakom Mia när hon vände och det var riktigt roligt att se att hundarna drog vänster, förmodligen på första kommandona, skulle jag tro. Men det får man kanske läsa om på deras egen blogg, lite senare under veckan www.visko.wordpress.com


Tjejerna var duktiga och Loddie drog riktigt bra för Mia. Tydligen är det bara för killar hon lägger av.


Så här gör duktiga ledarhundar - håller koll bakåt.

Mia hade inget trassel och cykeldatorn funkade hela vägen.
7.22 km - 27.44 min - 16.08 medel - 33,2 max



Lördagen

David och Mia frågade om jag ville köra deras hundar tillsammans med Tiwas. Varför just med Tiwas undrar ni kanske?

JO, för Tiwas har för kanske en halvtimme sen, anlänt till sitt, förhoppningsvis, nya hem i Blekinge. I deras spann behövde de ha en lite mer dragvan hund och när de gjorde sin förfrågan på Tiwas behövde jag inte fundera länge på det, utan vi bestämde att vi skulle se om de tre hundarna skulle komma överens, och om de då skulle prova att ta hem henne. Efter rapport för en stund sen, har resan hem gått jättebra och de verkar tycka att Tiwas är en snäll liten tjej.


Jag valde genast att sätta Visko fram tillsammans med Tiwas. Trots allt har jag bara haft väldigt positiva erfarenheter av alla de andra syskonen jag kört dvs Tióne, Haldex, Quadra och Atto. Så jag hade egentligen inga större betänkligheter över att sätta henne någon annanstans. Och jag måste säga: Hon var verkligen jätteduktig. Jag blev väldigt glad över att jag fick prova att köra henne tillsammans med Tiwas. Bak i spannet hade vi Milou och han jobbade på ärligt och bra och passar alldeles utmärkt att ha som wheelhund.



Cykeldatorn glömde vi hemma, men jag estimerar att jag körde ca 5 km och när vi kom tillbaks fick jag veta att de blivit lite oroliga för vi var borta i 20 min. Men jag, jag hade ju jättekul när jag körde det här gänget. Det går inte lika fort som med de andra gängen, men farten som Tiwas och Visko höll, är en alldeles lagom fart för Milou som går bak. Och det kändes precis som att Tiwas är precis vad som behövs i det här spannet. Visko kändes mycket glad och hemskt roligt att se att hon inte hade några som helst problem med att gå i led.



TACK SÅ HEMSKT MYCKET för den här helgen David och Mia!
 
Jag har haft en mycket trevlig helg, med alldeles för mycket god mat :-)  och dom dära ostbågarna, dom tar jag nog med till Vaggeryd ;-)   men ölen, den dricker jag upp!
Tack för allt!!

Jag håller tummarna för att det ska fungera bra för er med Tiwas nu och ser fram emot att träffa er snart igen!!!! (och efter mms:bilderna jag fick nyss, så måste jag meddela att hon ser SKITNÖJD ut, där hon ligger i soffan)

Just ja... alla bilder är David och Mias

1 Viskos och Milous huße och matte skriven

Tack för en riktigt trevlig helg! Bästa semestern på mycket länge. Utförlig bloggpost med bilder kommer så snart vi är människor igen. :)



.dmvtm

2 Jennie & Exxa skriven

Jättefina bilder! Satan vad Visko, Tióne och Exxa är lika alltså...

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: