Tack för Bjursås-helgen

För att börja mitt inlägg, så vill jag tacka mina valpköpare, Mari och Joakim... För att ni tar så väl hand om Atto, och Matic också såklart, men speciellt Atto som ni lagt ner energi och tid på, så hon inte skulle fortsätta visa skygghet för män.
Från botten av mitt hjärta; TACK så hemskt mycket! Jag blev alldeles gråtfärdig av glädje över att se Atto kramas och pussas med sin nya husse. Det värmer en ensam flickas hjärta att ha sådana fantastiska valpköpare som ni!!!


Bjursås
Vad ska man säga om denna tillställning egentligen? Ja, jag kan ju säga att jag tycker det är lite synd att alla har så bråttom på lördagen iväg, vid middagsslutet har man ju knappt hunnit värma upp :-)

Skämt åsido, rasklubbsutställningen tycker jag är en mycket trevlig event. Här har man verkligen chansen att få träffa människor från alla möjliga håll och kanter. Det enda som är svårt är att en dag inte räcker till. Men nästa år ska det bli två dagar igen, vilket jag tycker ska bli bra. Så ni som kan, kom till Bjursås nästa år!!


*Jag ställde 5 hundar. Niro, Pya, Haldex, Tióne och Quadra. Med endast en ring var jag rädd att Niro och Haldex skulle krocka och jag valde att leja min guru och mentor, men mest vän :-)  Annika a.k.a IGAIS tassar som handler till Niro. Jag hade tid att kika hur det gick och Niro visades upp med mångårig utställningsvana av en skicklig hundförare. Tack igen Annika, för hjälpen med Niro. Det gjorde du bra.



Niros kritik:
"Öppenhane med bra könsprägel. Maskulint huvud och uttryck. Aningens brett ansatta öron. Korrekt bett. Saknar P2 höger överkäke, intyg finns. Välpigmenterad. Bra hals och rygg. Avfallande kors. Något knappa vinklar. Kunde vara en aning längre i längden. Prima ben och tassar. Rör sig med bra balans, kunde ha mer kraft och täcka mer mark. Bra pälskvalité. Ej i bästa päls. Öppen och trevlig."


Jag och Haldex utanför ringside, precis innan vi gick in


Sen var det dags för Haldexen att gå in i ringen. Han skötte sig fint, som vanligt. Han sprang fint och stod fint. Vi blev uppflyttade en pinne men då tyckte han det var läskigt när de andra sprang bakom, så vi åkte ner den där pinnen igen. Nåväl, han blev placerad som fjärde unghund i sin klass. Är nöjd med det, det var ju en del anmälda. Inget hp.

Haldex kritik:
"Tilltalande hanhund med mkt vacker siluett. Vackert huvud och uttryck. Vackra mörka ögon. Bra öron, haka och hals.  Stark rygg. Väl ansatt och buren svans. Lång bröstkorg. Passande benstomme. Bra mellanhänder, ben och tassar. Bra parallellitet i rörelserna. Bra päls. Vänligt temperament."


Joakim och Matic


Sen var det tjejornas tur att gå in i ringen. Joakim var först ut med Matic. Hon var inte alldeles glad och ville inte alls visa sig på sin fantastiska sida, vilket resulterade i att hon fick nöja sig med en slät etta. Synd, för hon har ett jättefint steg.

Matics kritik:
"Mycket feminin tik. Vacker huvud och uttryck. Något stora öron som bärs väl. Mycket vackra ögon. Bra överlinje och välburen svans. Utmärkta ben och tassar. Lång bröstkorg. Bra bredd i korset (??? - är inte säker på vad där står). Rör sig riktig trevligt. Vänligt temeperament."


Jag och Tióne


Min och Tiónes tur. Hon var lite fjantig tycker jag. Det syns på bilderna, för hon 'sjönk' liksom ihop med baken, vilket inte alls är tilltalande. Hon skötte sig väl och sprang bra, åtminstone vad jag kunde se. Hon fick också en slät etta.

Tiónes kritik:
"Tik med mkt bra siluett. Könspräglat huvud. Något stora välburna öron. Vackra ögon. Bra hals. Stark rygg. Behöver utvecklas mer i bröstkorgen. Utmärkt benstomme. Bra ben och tassar. Rör sig trevligt med bra steglängd. Bra bredd i låret. Bra päls. Vänligt temperament."


Quadra

Quaddie var den som gjorde bäst ifrån sig. Hon skötte sig strålande i händerna på Annika. Snygg som attan också. Sprang och fick ut sitt steg ordentligt. Hon gjorde som brorsan Haldex och placerade sig på 4e platsen,  men ett snäpp bättre, ett HP också. Way to go Quaddie!

Quadras kritik:
"Tik med utmärkta kroppsproportioner och vacker resning. Vackert feminint huvud. Bra öron. Bra ögonform och färg. Utmärkt underkäke. Bra överlinje. Utmärkta ben och tassar. Rör sig effektivt. Bra päls. Mycket trevligt temperament."


Jag och Atto

Atto skulle in i ringen med en lånehandler. När de skulle kika på tänderna gick det inte alls och jag som haft Atto så länge såg genast att det var lilla 'jag-gör-som-jag-själv-vill-Atto', som var i farten. Jag dundrade in och frågade om jag skulle ta henne, och lånematten var glad att släppa henne till mig. Jag fick böka lite med henne för domaren fick inte se på tänderna, men jag gjorde tandvisningen åt honom. Sen skötte hon sig perfekt. Sprang jättebra och stod fint. En etta fick hon också. Precis som jag lärt henne ;-)   *blink, blink*

Attos kritik:
"Tik med bra kroppsproportioner. Vackert huvud, något stora men välplacerade och burna öron. Bra ögonform och färg, tillräcklig bröstkorg för åldern. Bra ben och tassar, rör sig väl. Mycket bra vinklar runt om. Vänligt temperament men hon bör tränas i ringen."


Jag och Pya in action

När det var dags för Pya att gå in i öppenklass fanns jag i unghund tikar och utan handler lyckades jag få hjälp av Janne Snarberg att hålla i henne tills min gamla Smålandsgranne Malin Svensson kom och tog henne. Lyckligtvis hann jag själv med att visa henne sen. Hon fick en slät etta hon också.

Pyas kritik:
"4-årig tik med bra könsprägel. Välburna öron. Bra uttryck. Tänder och bett u.a. Välpigmenterad. Bra hals och rygg. Avfallande kors. Tillräckliga vinklar. Kunde ha mer förbröst. Tillräcklig bröstkorg. Mycket bra ben och tassar. Tar ut. Rör sig med knapp balans. Kunde ha mer kraft i påskjut och sträcka ut bättre. Bra pälskvalité. Öppen och trevlig."


Avelsklass med mig och Pya i led 
Brenda m. Quadra - Annika m. Tióne - Mari m. Matic - Joakim m. Atto

Kennel Shejrix var med i både avelsklass och uppfödarklass också. I avelsklass fick vi ett förstapris med HP. I uppfödarklass var våra tikar lite klena jämfört med alla andra så där fick kenneln nöja sig med ett första pris. Jag är nöjd.


Avelsklass kritik:
"En avkommegrupp där tiken nedärvt jämn, ganska hög kvalitet i sina avkommor. Bra yttryck. Jämnhet i färgen. Bra proportioner. Ganska bra rörelser. En ganska jämn grupp."



Allt som allt var det en superhelg och jag vill verkligen passa på att tacka ALLA som hjälpte mig. Med att vara handler, eller vara fotograf. TACK Brenda och Linda för att ni hjälpte till med fotandet! Och tack Janne, för att du ställde upp för en halvstressad Fia och tog Pya åt mig!!!  Verkligen uppskattat!!!



1 Karin skriven

Jag är lite avis att inte jag var i Bjursås faktiskt, ska försöka ta mig dit nästa år..

Grattis grattis till fina kritiker på vovvarna!Lät ju jättebra!

Ha en bra helg så hörs vi!

Själv så ställer jag ut i Huskvarna imorgon och i Gränna på söndag (första utställningarna som inte är SPHK) så håll tummarna!

Kram kram

2 Jennie skriven

Det var en lyckad helg för ShejriX gällande både utställning och drag :) Nästa år kommer vi också till Bjursås!! Kram!

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: