I tofflorna

fick hon springa igår, Pyan, sockad på alla fyra tassarna.Det gick bra, även om det tog sin tid att få på henne sockorna. Hon var ju inte direkt samarbetsvillig på den ena tassen. Sen så höll jag på att storkna på de andra hundarna, för de betedde sig som ARGH och jag blev gaaalen på dom, så illa som dom lät. ALLA skällde som idioter och den värsta pipen är ju Niro. Jag tycker inte om när de låter så himla illa, det är jättejobbigt. Men samtidigt är jag inte den som behöva stoppa pluggar i öronen bara för att jag ska köra mina hundar.

Någon som har ett tips om hur jag får tyst på dom innan körning?
Den ena hunden är ju värre än den andra....

Nåväl, när vi väl var igång funkade det mycket bra. Det blev faktiskt Pya och Niro i led, men Haldexen bakom de två. Tiwas fick gå bredvid Quaddie, jag är nu helt övertygad om att hon löper, för alla är som tokiga efter henne. Jag bromsade ner hundarna och vi höll oss på ca 15km i timmen, för att innan uppförsbackarna stanna till och ha en paus, innan jag gav framåt-kommando och så drog de som bara den uppför backarna. Jag har fått tips om att göra så, då mina hundar sedan Krokavadets hemska backar ibland, vant sig vid att; Tar det emot i backen, så hjälper matte till. Ett problem som måste överkommas, så det jobbar vi nu på.

Alla hundarna gick riktigt bra och det var intressant att hålla så lågt tempo. Jag dubbelsockade Pya, men båda sockorna på framtassarna var trasiga när vi väl var hemma. Tyget på skorna var lite väl tunnt kanske. Jag ska köpa fleece och sy egna sockor f r om nu. Så blir de precis i den tjockleken jag vill ha dom.

1 Iditarod man =0) skriven

Dear Fia,

Ett bra sätt att få tyst på hundarna är egentligen träning,

Börja med att koppla upp dom i linan,

efter du har kopplat upp dom skall du vara lugn!

Nu ska du sakta prata med varje hund tills dom blir tyst, när ena hunden blir tyst har han gjort en bra sak! Godis time, ta gärna tid på dig innan du åker iväg med hundarna,

Ingenting är omjöligt!

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: