Snödjup tur

Jag bestämde mig för att prova ett sexspann framför släden. Fast det finns fortfarande inte så det går att få ankarfäste, men jag har tyckt att det går så trögt med 3- och 4spann, så nu blev det så här. Starten gick otroligt bra må jag säga. Det är pirrigt att ta sex hundar, när jag i princip är en rookie på så många, kalla det om ni vill, ni som kör dubbelt så många :-) 

Men speciellt också eftersom det inte får bli strul när man kör, för det går ju knappast att gå av och knata fram och tillbaka och förvänta sig att hundarna ska stå kvar. Alla heter ju inte Annika direkt.... *skratt*

Det blev Silve som fick stå över. Det blir väl lite så, eftersom han inte ska vara med och tävla ändå. Och att ta alla hundarna utan ankarfäste, ja, det vågar jag inte. Det räcker gott och väl med sex. Tillräckligt vågat för min del. Hur gick det då?   Jodå... det gick hyfsat bra måste jag säga. Mycket roligare att köra sex, för det går inte så förbaskat långsamt och jag behöver inte sparka som en idiot i uppförsbackarna. I led hade jag Pya och Tióne och point/team Quadra och Niro. I wheel då Haldex och Tiwas. Niro han drog i linorna i starten, men jag röt i åt honom och han lyssnade och slutade. Bra jobbat Niro!

Haldex är så het, så han ger sig på Tiwis också. Jag donkar till honom så han slutar med det. Stackars Tiwas hon vill inte ens att jag skall sätta fast henne i necklinan för att hon vet att Haldex ger sig på henne, så hon försöker göra så att jag inte ska få henne så nära linan, så jag kan knäppa fast henne. Quadra har blivit rena rabiata hunden och hon ställer sig upp på bakbenen och *fajtas* som en jäkla känguru när jag ska ta henne. Och hennes gap och skrik, ja, det ska vi inte ens tala om. Hua! säger jag bara.  Idag tog jag ett stadigt tag i hennes halsband när vi var på väg till släden, så fick hon hoppa på bakbenen dit istället. Det funkade mycket bättre. Hon har blivit helgalen, så det gäller att ha koll på henne. Det är ju kul ändå, för det märks verkligen att hon älskar att dra.

Självporträtt med blixt

Vid rondellen där vi skulle vända fuskade Pya igen och gjorde en skarp U-sväng, vilket resulterade i att de bakersta hundarna kunde komma åt henne och Tiwas var snabb med att 'visa sitt missnöje' mot Pya och gruffa lite. De var så nära mig att jag  kunde ta nåt steg av släden och bara ta tag i ledarhundarna och dra dem vidare, och sen snabbt hoppa på släden igen. Men självklart så hade Tiwas lilla framfart gjort så hon helt var intrasslad och jag var tvungen att gå av för att knäppa loss henne helt. Tack och lov stod hundarna still medan jag gjorde det, men SÅ FORT HON VAR LÖS, satte dom fart. - Hmmm.....


Vi plogade snö!
Eftersom jag alltid sätter fast mig själv i bälte med en lina till stamlinan, så drogs jag ner i backen, fortfarande hållandes Tiwas i selen, och släpades efter släden. Tiwas, ja, hon släpades också, men av mig... Det är en hund jag absolut inte släpper. Det var inte långt iallafall och jag kom snabbt upp på fötter, men nu gällde det att få tillbaka Tiwas på sin plats och det var inte det lättaste vill jag lova. Haldex han har bra *geist* för hela spannet, för även om han står längst bak, så får han genom att rycka till, alla med sig... och framåt går spannet. Han ska definitivt gå i led när jag tävlar! För vilken motor den hunden har. Han kommer säkerligen bli min allra bästa hund med tiden. Nåja, jag fick tag i Tiwas lina och lyckades få fast henne igen, men någon neckline blev det inte för hennes del.

Vi körde inte långt, för under den nya snön var det fortfarande rätt hård skare på vissa ställen. Och vi har ingen skoter att köra upp spår med, så vi gör våra egna. Tungt i nysnön och ospårat och också lite  läskigt att springa i skare och säkerligen inte så skönt, jag hade inga sockor på hundarna. Men trots det gjorde hundarna ett mycket bra jobb, så vi avverkade 10,5km idag. Och nöjda när vi kom hem, ja det var dom minsann. Duktiga vovvar! Jag är stolt över dom.



1 En som heter Annika skriven

Aj aj!!

Håll hårt i styrbågen bara!



Fortfarande vitt på marken här också, iaf litegrand.

Har kallnat till 0-gradigt, så vi får se vad det blir av.



Natti!

från en hundförare i Småland,

som just matat och klappat om sina huskyvänner



Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: