Utställningen

Långfredagen
var utställningsdag för Haldex och Niro. En inofficiell utställning i Växjö, där domare IngMarie Hagelin var bokad. Hon har tidigare dömt Niro till BIS2 valp en gång i tiden, så naturligtvis kände jag att vi var tvungna att åka på den utställningen, för att jämföra kritiklappar. Med i bagaget åkte även Haldex, för jag minns att jag gillade IngMarie, så det skulle vara kul att höra vad hon skulle säga om honom också. Nu är det juniorklass för Haldexen som gäller, så det är ju inte lika lätt att knipa rosetterna, även om det egentligen har föga betydelse för mig numera, och det på inofficiella utställningar. En gång i tiden minns jag att det betydde otroligt mycket för mig, men nu har jag fått mer skinn på benen och tar dessa inofficiella utställningar för vad det är, övning.

Även Exxa var anmäld och morgonen började med att de kom ca 20minuter senare än planerat. Naturligvis fick de sniglar som körde bra mycket saktare än vad skyltarna rekommenderade. Allt för lite snö på vägen. Man undrar ju vad såna folk skall ut och göra? När de uppenbarligen inte kan köra?

Väl här tryckte vi in oss i min bil så gott det gick. Med killarna bak och lilla Exxa i bilbälte jämte mig i baksätet. Hon var sååå duktig och sov på min arm, både på vägen dit och hem. Det gillade hon allt. Hon luktar inte så gott längre, så hennes löp är nog slut. Skönt det också, så missar de inte någon del av kontaktkursen de nu ska gå på. Jaha... det var bara att åka på. Vi följde GPS:en.....(ja-aaaaaa Karin, den visade FEEEEL - skratta lagom) som tog oss åt 'helt-galet-åt-vilse-i-pannkakan' och till slut sket vi i den och körde på eget bevåg, vilket visade sig vara bra mycket bättre. Jä-la GPS!!! Den gör mig förbannad.

Nåväl, vi kom fram till slut och när vi hade lagt våra grejer på buren Micke fällt upp kommer dom och säger att vi ska in i ringen *suck* Snäääällla, vi kom nyss och har åkt fel, kan ni ta några andra före? En proffsig ringsekreterare hade gett det förslaget själv. Jag och Jennie hann bara gå på toa, sen fick jag rusa in i ringen med Haldexen först. Vi hann inte ens öva lite innan. Men han skötte sig. Det kändes stressigt dock och det var nog länge sen jag kom så vi fick springa in i ringen på en gång. Men alltid ska det inte gå bra, det kan man inte förvänta sig.

IngMarie gillade honom iaf, även om jag själv tyckte att vi kunde presterat mycket bättre i uppvisningen. Men som sagt.... det kan inte alltid vara perfekt. Han fick en 1a i kvalité och ett HP. Sen var det bara att byta hund med Micke som stod utanför ringen och ta in Niro istället. Var lite stressigt med honom märkte jag, för svansen kändes hög på honom, men det funkade bra att springa och jag tror jag säkert tog rekord på ridbanan den dagen :-) Vi öste på i full kareta och jag tog kurvorna likt lutande tornet i Pisa. Niro skötte sig perfekt... nästan. Han satte sig ned lite väl mycket när han skulle stå, nån gång eller två. Sen var det Niro och Haldex i bästa hane. Stressigt som det var, tog jag bara kopplet från Micke och helt plötsligt hade jag TVÅ HUNDAR som jag sprang med, SAMTIDIGT!  Haha! Jag måste va tokig. Vet inte vad jag tänkte på, men som sagt, det var lite stressigt, fast jag tror det gick rätt bra. Vi tog en liten sväng och sen ställde jag upp dom mot varandra, och tack och lov att de ställer sig själva, för det funkade!!!

Hur gick det då?
Jo, IngMarie gillade verkligen Haldexen, han har ett vackert huvud tyckte hon, men helt klart var den andra hunden färdig. Så det är klart att Niro tog hem det och det är ju inget att snacka om. Kul att höra av IngMarie att; "Om ett år... ja, då blir det farligt" menade hon på. Och hon, likt andra har sagt, sa att "den här hunden om nåt år"......  Då ler man stort och brett! Känner mig skitnöjd!

Efter oss fick Exxa gå in i ringen och hon fick en 1a men tyvärr inget HP. Pga hennes rörelser och jag förstod vad domaren menade när jag senare gick in för att fråga vad det var som inte stämde. Exxa verkar vara lite stel just nu i sitt bakdelsparti och jag hoppas det bara är någon hemsk växtfas hon är i, så det inte är något värre. Men Exxas matte och husse, som är som vakande änglar över Exxa, ska kolla upp och eventuellt göra en röntgen, så man kan utesluta vissa fakta åtminstone. För lilla Exxa fick en superfin kritik och jag kände mig nöjd över den, för fin är hon och sen sist jag såg henne har de lyckats träna lite i drag och hon är mer musklad än innan och även lite tjockare. JÄTTEFIN helt enkelt! Så visst blir man förvånad när man får se hennes rörelser, som just nu ser lite bundna ut, som tidigare varit perfekta. Jag håller tummarna för att det bara är lite växtvärk eller ömhet efter dumma skutt.

Allt som allt var vi inne i ridhuset, i säkert en hel kvart *skratt* Aldrig har jag varit så fort in och så fort ut. Men men, varför stå där och frysa? Vi åkte hem och körde släde istället. Just ja... Niro fick gå in i gruppen också. Tror det var 6 eller 7 stycken i gruppen. Han lyckades få sig en blå rosett, alltså BIG2. Med det var vi glada och nöjda. Hem och köra släde. Om hur det gick får komma i en senare bloggning.
1 Jennie & Exxa skriven

Jo visst är det så. Du har jämt rätt du :)

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: