Styrdebut

ÄNTLIGEN!!!

Nu finns det ett styre på cykeln som gör att jag inte kreverar i ryggen genom att behöva stå böjd som en krokig gammal gumma, trots böjda ben. Avlastning vill jag lova. Kändes underbart. Jag och hundarna kunde köra en bra sväng utan att matte dog på kuppen. GUD VAD KUL! Det är verkligen mycket roligare att köra hund 'på riktigt' än att sitta på fyrhjulingen - även om jag alltid kommer tycka den är mer säker och använder den när jag kör mer än 4 hundar.

Nu får man betänka också att det inte går att brassa på som bara f-n i den här skogen. Det är 'underlags-omöjligt' helt enkelt. Man studsar som bara den på den där cykeln och med tanke på säkerhet får man lov att bromsa ner farten på vissa ställen. Jo, säkert går det att brassa på, om man hade en bättre cykel. En med fyra hjul vore bättre och bromsar man kan låsa fast, stadiga hjul och möjlighet att lägga på vikter - ja-aa, det vore inte så dumt! Men just nu nöjer jag mig med min trehjuling.

Så här gick det
Sträcka: 13.43km - Snitt: 15.16 - Tid: 53.12 - Maxfart: 27


Jag är jättenöjd med dagens tur.
Starten gick jättebra. Jag använde mina tävlingslinor idag :-) Gissa vilken färg dom har? De är orange/blå såklart och tillverkades  -98 tror jag bestämt att det var. Jag har använt dom en gång i tävlingssammanhang.  Silve stannade spannet tre gånger för att pinka och en gång för att bajsa. Pya och Niro gick fram och satt inte fast i halslänk. Så ska jag köra mer, det ger mig mindre strul när de blir osäkra åt vilket håll vi ska. En gång kom vi till en fyrvägskorsning(vi har många sådana) och skulle vänster varpå jag säger kommandot och Niro svänger KLOCKRENT och snabbt vänster. Tyvärr följde inte Pya med *buhu* Det var verkligen synd, för det blev ju inte bra, Niro trodde då att vi skulle rakt fram. Oj så synd. Han visade idag mer och mer att han tar alla kommandon.

Jag har två kommandon
när vi kommer till korsningar när vi ska rakt fram. Den ena SÄGER jag rakt fram, den andra säger jag INGENTING. Alltså, jag använder enbart kommandot när jag ser att hundarna är på väg att svänga av eget initiativ, t ex på ställen vi brukar svänga=av gammal vana alltså.  Då går de rakt fram istället, så att ha ett dubbelkommando där tycker jag funkar alldeles utmärkt. Förresten vet jag inte om man kan kalla det för kommando, när man säger ingenting ;-)

När vi stannat en gång för att vila lite, så hoppade Prisma upp i luften(som hon brukar) och Silve hamnade på nåt sätt under henne, varpå hon landade och fastnade med tassen i hans sele. Så hon stod på tre ben och tack och lov lyckades jag få gå av cykeln utan att hundarna drog och skulle framåt och jag kunde lossa hans sele och få ut henne bakben. *iii* Lite läskigt sånt där. Prisma jobbade otroligt bra idag.

Uppförsbackarna
är något vi måste lära om. Från fyrhjulingen är hundarna så vana att jag hjälper dom, för det är omöjligt för fyra ynka hundar att dra den där flera hundrakilos klumpen uppför branta backar. Då har de blivit vana att jag gör så, så varför ska de dra ordentligt även fast vi kör en cykel? Det gick iallafall ganska bra, men mer fokus i fortsättningen blir det att de ska draaaaa upp, inte matte fixa allt.

Förresten... du glömmer väl inte av att rösta??   gå till omröstningen
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: