Drag i Assarebo

Vi åkte till IGAIS Tassar, jag och Karin och alla våra hundar. För dagen åkte vi i Karins bil och när hon kom hit kopplade vi på släpet och lastade in alla hundarna. Lilla Quattro som löper fick åka för sig själv i en liten låda.

                                                 

Väl framme satte vi ut alla hundarna på kätting. Det blev en del gap och bröl, speciellt från gammelgubben Silve(egentligen är han ju en ungdom *ler*) och från valparna som inte är vana att stå på kätting. Silve håller på att lära Haldex som går i samma hundgård "aaaaallt han kan" dvs i gap å skrik *suck* Jag försöker få Silve att hålla käft lite mer, rent ut sagt, men just den biten är svår att få honom att lyssna till.



6-SPANNET
                   

Annika körde ett sexspann med mina två inlånade hundar. I led gick Annikas uppfödningar; IGAIS Tassar Canis Major Sirius och IGAIS Tassar Zeiki Solvarg. I team gick IGAIS Tassar Zackarina Sandvarg och tiken Nymånens Sälka, som är inlånad från Malin Sundin, kennel Ylajärvis. I wheel gick mina två hundar, Vox Celesta's Harpya och Caraganas Eniro. Annika körde en mil och spannet for iväg med en hiskelig fart. När de kom tillbaka kunde jag tydligt se att Pya var riktigt trött. Nu hade det gått med en fart, som vi sällan ser när vi tränar hemma. Men det är väl inte så konstigt. Hemma tränar vi med en fyrhjulig motorcykel som väger flera hundra kilo och det i kuperad terräng, vilket gör det omöjligt att med fordonet träna riktigt snabba hastigheter. Annika har en lätt liten cykel vilken hon fäster vikter på(tyvärr ingen bild på vikterna), men det blir ju iallafall något helt annat för mina hundar som inte är vana med den farten. Vi pratade om det och Annika som har mer körerfarenhet vad gäller draghundar sa att Pya har ett otroligt arbetshuvud, men fysiskt sett räcker hon inte till. Pya är lite kort i steget, det vet jag sen innan. Nu fick hon gå med i ett spann där hundarna är välbyggda och vältränade och hennes kropp klarade inte att hänga med rent fysiskt sett. Tråkigt, då hon verkligen vill. Men vad gör man om kroppen inte räcker till? För min del får jag verkligen tänka efter... sprint är nästan uteslutet för min del, ska jag köra det måste jag utesluta Pya och det vill jag inte, hon är duktig framtill och tar oss åt rätt håll. Det lutar åt medel, om vi kan träna för det!





3-SPANNET

                          

Jag och Karin körde ett trespann tillsammans.
I led hade vi Indian Tribe Husky's Kake och Vitim Björn Buse.  Snowstreams Pinus Silvestris fick gå som wheelhund. Det är verkligen roligt att köra tillsammans med någon. Det blir lite säkrare än att köra helt själv, och speciellt om man skall köra på en liten trehjuling. Det är verkligen inte samma sak som när jag sitter säkert på motorcykeln. Det går inte att jämföra. Och det GÖR DET INTE. För ska jag vara ärlig, är det mycket roligare att köra trehjuling och känna vinden i ansiktet och känna draget från hundarna. Dom var jätteduktiga! Prisma går oftast i wheel, men nya mottot säger ju att alla hundarna ska kunna gå i led, så det är bara att lita på att det ska gå bra och köra :-) Busen jobbade på bra och det var inga problem att ha honom fram. Tankarna är att han ska vara lite på kollo här hos mig sen för att bli ordentligt inkörd och det ser jag fram emot då jag tror att hunden har potential för att bli ledarhund.



PENSIONÄREN & VALPARNA

                                

Annika fick äran att köra valparna. I led gick Silves kusin, IGAIS Tassar Silene acaulis, som nu har hunnit bli hela 10år gammal. Tänk vad tiden går. Första gången jag såg Silene var hon en liten plutta på 5månader. Som co-ledare valde vi Shejrix Quattro, som tidigare visat sig duktig längst fram. I wheel hade vi då Shejrix Haldex och Ylajärvis NM Severnaja Zemlja. Haldex var lite bråkig på Zemlja under färden. När Annika startat kunde vi som stod kvar höra Haldex skälla av frustration, han tyckte det skulle gå snabbare. Quattro hade gjort ett bra jobb. Enligt Annika;  "Jag såg knappt öronen på henne, hon bara la ner huvet och drog!"  Hemskt roligt att höra.





SLUTORDET

Jag och Karin hade en jättetrevlig dag och vi tackar Annika för att vi fick komma ut och ha trevligt tillsammans. Tack för mat och trevligt samtal. Vi kommer gärna igen när det passar!


© IGAIS

Och här en bild på IGAIS träningscykel med vikter på.




Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: