Ugglan

När jag satt igår kväll och såg på tv knackade det helt plötsligt på dörren lite försiktigt. Vem kan det vara som kommer nu, mitt i natten, ja, klockan var 23:30.

En tjej hade hittat en uggla på vägen och hon hade tagit den i bagaget på sin bil, men visste inte vad hon skulle göra med den. Eftersom jag då ska in med Tióne idag, sa jag att jag kunde ta den i en kattbur och ta med den in. Jag följde med henne till bilen och där låg den, alldeles medtagen och bedrövlig. Den såg verkligen inte kry ut alls. Hon tog den under armen och vi gick in i huset där jag hade kattburen. Så lade vi i den i den, på en varm och go filt.

Jag ringde veterinärjouren när jag kom in, men blev bara hänvisad till en massa andra ställen så då beslutade jag att packa in kattburen i en pläd, för att ugglan skulle få lite värme, och hoppas att den klarade natten. Fast med tanke på hur den verkade må hade det kanske vara lika bra att den fått dö.

Nu överlevde den natten och jag ringde Djursjukhuset på morgonen och fick åka in med ugglan. Den var inte alls kry och jag fick lämna den där, då alla veterinärer var väldigt upptagna idag. När jag åker in med Tióne vid 13:00 hoppas jag på att få veta hur det har gått. De sa dock när jag ringde att om den hade brutit vingen fanns det inte mycket att göra och då fick de ta bort den.  ?? Fast vad jag vet går ju sånt att laga?

Nåväl, som jag sa, den såg inte kry ut alls, och ena benet på den kändes helt lealöst, så jag har inte mycket hopp om att ugglan är kvar i livet längre. Synd, för den var himla vacker.

Tyvärr har jag ingen bild. Jag försöker ta reda på vad det var för sort, men svårt att veta. Jag ska höra med dom på Djursjukhuset sen om de vet vilken sorts uggla den är.

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: