Repris

Tricky kör en repris från förra året och avslutar säsongen på sitt eget vis.
 
För flera veckor sedan när vi skulle ut och köra skulle jag hämta Tricky till spannet. Då blödde han lite från ett sår i första leden ovanför tassen och han fick stå över träningspasset. Vi har hållit koll på det där såret och han blev inte halt och det blev inte infekterat, utan han har gått i träning som vanligt.
Tills i söndags...
 
 
I lördags for jag upp till Lillholmsjö med pickupen, släpet och åtta hundar, då jag skulle låna ut Pya och Tióne till Irre som ville testa att köra 4-spann och få prova sin ena hanhund lite. På väg till tävlingen så for vi olika tider, jag och Unayokarna. Eftersom att det snöade rätt bra valde jag att köra den lite längre sträckan, på de stora vägarna medan Joakim och Mari valde en lite mindre väg. När jag precis passerat Lit får jag det där samtalet man inte vill ha när man är på väg till tävling.
"Fia, vi har kört av vägen!" - WHAT???? Näe, du skojar???
 
 
Nej, dom gjorde inte det. Och de fick ringa bärgarna. Som tur var hade starterna blivit uppskjutna pga vädret och Joakim och Mari hann komma till tävlingen och fick god hjälp av fyra handlers för att hinna komma till start. Vi hann och jag sprang fram med Joakims spann där vår Niro gick i led med en av Attos töser(Atto är min uppfödning).
 
När båda Unayokarna hade startat tog jag min Mukluks och gick till toaletterna för att byta till dom i snöfritt område. Men när jag står där och slår den sista rosetten på skorna kommer Kenta in och säger åt mig att inte byta om, för det är inställt för alla sprintarna.
- VA??? Näe, du skojar???
 
 
Nej, han skojade inte. Och det kändes något snopet. Så jag umgicks och rastade hundar, fotade lite, fikade lite med Starax:arna och väntade in Mari och Joakim. De skulle iallafall få köra klart. Mari kom in strax efter Brenda och var jätteglad med pigga och glada vovvar. När Joakim kom in hade han bra fart på vovvarna och det kändes väldigt roligt att få se Niro komma in efter fem mil. Jag fotade även Evelines spann och Peikon, den blivande pappan till Sarias valpar.
 
På söndagen uppdagades Trickys repris. Förra året skadade han tassen och kunde inte vara med och tävla på den sista tävlingen. Och i år blir det samma visa. Benet på honom var dubbla storleken och det hade blivit något inflammation, så istället för att åka till Lillholmsjö åkte jag, Johan och Ulrik till veterinären med Tricky. Det verkade dock som att det inte hade gått in i själva leden, utan början på en böld var det veterinären trodde det var, så det var mycket bra att vi kom in dit på en gång. Drän, bandage och en fin, jättebra sko att ha när han går ute blev det. Smärtstillande och antibiotika i en vecka och noggrann koll på benet.
 
Jaa... Är det inte lustigt, det verkar gå troll i våra hundar!!
 
Bröderna är samlade för första gången efter födseln. Bilden är tagen på lördag em, och där ser höger framben helt okej ut på honom. Tricky - Pil - Iddi
1 Mari skriven

Vi i diket.... tackar så jättemycket för all starthjälp! Utan den hade inte blivit någon tävling i Lillholmsjö... och det hade varit väldigt tråkigt. Se nu till att Tricky blir frisk snart!

2 Inger Ch skriven

Hej !
Kul att ses i helgen ! Tråkigt att ni inte kunde starta. Krya på er ! Kolla in länken så får ni åka med en tur på tävlingsspåret !
http://vimeo.com/61213303
Kram Inger

Svar: Wohoo! Roligt att få vara med på spåret på filmen iaf... Stort tack för den fina presenten, har ännu inte hittat platsen för den än :-)
Sofia Ericsson

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: