Plotten Attor

Välkommen Attor!!

Han har varit en hemlighet i flera veckor. Nu har han varit hemma sen Sollefteå-utställningen, då han kom upp med Malin. Hemligheten var att jag, tillsammans med Johans familj, har köpt honom till Johan i för tidig födelsedagspresent. Johan hade inte en aning om det hela och det var svårt att vara tyst, men jag lyckades t om lura Johan att jag hade tråkigt en dag, så jag satt och letade efter namn på internet, om vad vår blivande plott vi planerade att köpa nästa år, skulle heta.



Plott är en ras, som ännu inte är erkänd av SKK, men den är godkänd som ras av FCI anslutna AKC (American Kennel Club) och UKC (United Kennel Club, ej FCI ansluten). Den nordiska plotthundklubben arbetar för att bli en av UKC´s godkända dotterklubbar.

Plotten är en hund man jagar rovdjur med: björn, lodjur m.m

Johan har velat ha en sån under hela den tiden jag känt honom, och varför vänta till nästa år, när han kunde få en nu? Jag fick kontakt med Manollo Rodriguez i Leksand i somras, framstående jägare, som jagat björn lite överallt. Det började egentligen med att jag bara ville förankra en kontakt inför framtiden och helt plötsligt hade han en kull och idéen om att Johan kanske skulle kunna få en till när han fyllde år, blev sann.

Den 29e augusti när Johan kom hem från jobbet och Nova skällde vilt när hon hörde bilen, stack jag ut huvet och sa åt Johan att stanna vid bilen. Jag gick in och knöt ett rött band runt halsen på Attor och släppte ut honom och ställde mig vid dörröppningen och fnissade hejvilt för mig själv. Johan trodde att jag släppte ut Panda, men sen såg han de stora öronen och förstod till slut att hans första plotthund hade kommit till Fjällandet!

Jag gick fram till Johan och hälsade honom med 'grattis i förskott' från mig och hans familj. Sen frågade jag: Vad heter han då? Till svar fick jag: Han heter Venator. Och ja-aa, det gör han... Han heter Rodriguez Ursus Venator, vilket jag sökt mig fram till på internet. Eftersom att Ursus är samlingsnamnet för björn på latin, hittade jag att jägare heter Venator... Med andra ord: Rodriguez Björn Jägare är hans namn, och smeknamnet blev Attor!


En lycklig husse med sin fina, blivande jakthund; Attor

1 Sofia skriven

Vad snygg Attor var! Har nog nånstans hört talas om plott-hundar, får hoppas att dom får sin egen klubb även här i sverige! Vilken härlig födelsedagspresent!

3 Johan skriven

Ha ha jo stenhårt lurad ja! Men de var de allt värt. :)

2 Malin Sundin skriven

min lille gosnos... :-P Härlig bild på grabbarna!!

4 Ylwa skriven

Attor är verkligen jättefin och vilken liten personlighet. Saknar bild på Silve och Atto. De var så söta i Sollefteå.

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: