Lilla sjukling Attor

:-(

Igår ville han bara äta lite grann. Jag tycker Attor sett lite tunn ut sista dagarna. Kanske kan det ha att göra med att Silve är lite elak gubbe på honom...

För nu löps det för fullt ute i hundgårdarna. Saria drog igång först och sen följde Tióne efter, så nu måste vi meckla om lite därute för att få det att funka. Så jag hoppas Saria och Tióne ska kunna gå ihop, men det vet vi inte förrän vi provat och det ska vi göra efter träningen idag. Men Saria är så fruktansvärt sur så det inte är sant. Tror aldrig jag haft nån mer suris än hon när det varit löp. Alla andra tikar säger inte ett pip när de löper, men Saria!! Ja, Saaaria... HON sitter i sin hundkoja och skriiiiker och tjuter det mestaste hon kan *suck* och det är INTE trevligt att lyssna på det, vill jag lova. Jag som trodde bara det var hanhundar som skrek...

Både jag och Johan har konstaterat att det ska bli intressant den dagen vi ska para Saria då Kari ska ha kull efter henne. Kommer hon att ställa upp på det, eller kommer hon bara att vara en hagga, som ska ha allt på sina villkor? Nåja, det är inte dags än på ett tag, så det får framtiden utvisa.

Attor ja... Lilla plutten ligger inne i soffan och är inte alls lik sig själv. Vi tog in honom idag efter att han inte ville äta sin frukost. Han är smal. För smal. Han kom upp i soffan till mig direkt och var så lugn, så lugn.... Attor är INTE lugn i normala fall. Han är en vilding som inte alls kan sitta still, men nu är han loj och vill inte äta och knappt dricka. Så någonting står inte rätt till. Vi tog tempen på honom, 38,5. Valpar kan normalt sett ha lite högre kroppstemperatur, så det är inte säkert att det är någon fara där. Jag kollade hur det såg ut med vätska i kroppen genom att dra i nackskinnet, för att se om det går tillbaka direkt. Nja, liiite segt.

Sen ringde jag veterinären och pratade med veterinärassistent Pernilla(som hon så fint svarade i tlf). Ett annat sätt att kolla är att kika på tandköttet genom att trycka hårt med fingret. Då ska det bli vitt och sedan ska de genast gå tillbaka till sin ursprungliga färg, dvs rosa. Det gjorde det. Pernilla tänkte genast på om han kan ha stoppat i sig något olämpligt. Jag kände igenom buken på honom, men kunde inte känna något, men i samråd kom vi överens om att vi stoppar i honom lite paraffinolja om det skulle vara något stopp.

Nu får Attor vara inne och känns han inte mycket piggare i morgon får Johan fara in med honom för att ta röntgenbilder och få en ordentlig undersökning. För en sjuk liten Attor vill vi inte ha, vi blir bara ledsna i ögat av att se honom så här hängig.

Så det får bli lite särskild hundträning idag. När Johan kommer hem från Lit(han handlar lite, dels druvsocker som vi ska göra vätskeersättning på till Attor) skall jag köra ett litet spann med löptikarna och sen får han köra ett litet spann efter mig. Så en av oss kan vara inne och passa Attor.
1 Mari skriven

Hoppas lilla Attor har blivit piggare. Håller tummarna på snar bättring.



Kram från Mari

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: