SPHK Bjurholm

Jag och Malin for till Bjurholm i fredags kväll efter att jag kommit hem från jobbet och vi ätit grillat som Johan lagat. Bäst att åka med magen full, annars blir det bara jobbigt. Sen for vi och Malin fick genast  uppleva djurriket i Fjällandet genom att se 3 st älgar på väg ut mot Nyby. Såklart att hon körde så fort att jag missade en av dom, och därmed fick jag räkna upp till min 23e älg för det här året. På vägen mot Bjurholm mötte vi på två älgar till i skymningen och den ena av dom var verkligen liten, så vi funderade allt på om den inte hade upplevt en väldigt tuff vinter med lite mat.

Väl framme checkade vi in på Bjurholms värdshus och det kändes lite lyxigt att få sova i en bra säng och sen få frukost på morgonen. Vi bodde så nära, så någon stress behövde vi inte uppleva, vilket var väldigt skönt. Jag fick skratta lite för mig själv när jag gick till sekretariatet. Innan jag ens tagit fram några stamtavlor fick jag alla lapparna, utan att ens säga vem jag var, så det kändes verkligen som att de tjejerna som stod där hade riktig koll på folk. Lite kul.

Jag hade för en gångs skull med mig det minsta hundantalet på länge, Haldex i bruksklass, Silve i veteran och Tirith i bruksklass. Jag hade helt glömt bort att Törnlöv gillar mjuka pälsar och hade helt enkelt inte hunnit med annat än att dra av pälsen på hundarna med en varm handduk. Jag och Malin var lite förvånade när vi såg att de enda hanarna i bruksklass var min Haldex och hennes Tasse. Jag hade haft funderingar innan på om jag ens skulle ställa Haldex då han fällt ur helt och pälsen är på väg tillbaka. Äh, jag hade anmält, så jag ställde honom. Han fick bra kritik, men hon tyckte att han kunde ha haft mer driv i steget och mer markerat förbröst. Jag fick nöja mig med 'Very Good' vilket motsvarar en 2a. Jahapp! Så var det med det!

Tirith tyckte hon var åt det större hållet, men hon tyckte att hon hade ett 'verkligen vackert huvud'. För Annas del var hon lite för grov förklarade hon för mig, så inget CK. Vi kom på tredje plats, och vann klassen gjorde Hedlunda husky medan Malin kom tvåa med sin Grynet.

Sen Silve då.... Efter att alla tidigare hanar utom en åkt ut, med antingen 2:or eller 1:or utan CK, så efter den nya bedömningen där även veteranerna får enskild bedömning, trodde jag allt att Silve skulle åka ut på en tvåa han också. Han har ju trots allt flest 2'or när man ser tillbaka på hans utställningskarriär. Döm om min förvåning fick han en etta och vi fick konkurrera mot Indian Tribe Husky's, som ställde Mac, som är 2½ år yngre än Silve. Det var ändå 4 stycken i veteranklassen, så jag tyckte det kändes roligt att Silve stod sig. Men i konkurrensen fick han se sig slagen av Mac. Men jag kände mig nöjd.

Grattis till Malin som gick så långt som till andra bästa tik med sin Nordvikens Tolga och tog reserv certet. Extra roligt var det att det var en samojedtik som tog hem BIS:et, även hon uppfödd med prefixet Nordviken. Stort grattis säger jag till ägare och uppfödare!


PDP Nordvikens Barohna Yarona Yamal


BIR Hedlunda husky Besses och BIM Lowlandssleddogs Flloyd - GRATTIS till er båda!

Besses tog hem andra platsen i BIS-finalen också.

Allt som allt var det en trevlig dag och det var en väl arrangerad utställning med fina priser, så blir det någon mer utställning där åker jag säkert igen. Det är alltid intressant att åka på utställningar för olika domare. Den här utställningen bjöd på en del överraskningar, som att 4 fullcertade hundar fick tvåor och en del ettor men inga ck och Haldex med ett cert inte ens fick en etta. Men så är det. En utställning är en enskild individs åsikt för dagen och det får man köpa. Det är tur att jag med åren lärt mig att inte bli lika besviken som jag blev då, när jag fick en tvåa på en hund. Men å andra sidan har jag upplevt många tvåor, så jag är ganska van faktiskt :-)

1 Ylwa skriven

Grattis till gammelgubben Silves fina kritik och resultat. Kramar Ylwa & Snöbusarna

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: