Minnesvärd helg

Jamenvisst-ja, jag ska ju berätta om helgen, för er som inte redan hört om den. Den är absolut värd att minnas och det pga många olika faktorer vill jag lova. Jag vill bara först säga att: Allt händer på facebook, så ni som inte redan är medlem där: Bli det! *hint hint*

Nåväl, i torsdags gjorde jag allt och lite till. Jag gick upp tio i fem på morgonen, och alla som känner mig vet väl att jag är värsta morgonmänniskan... eller NOT! Jag gillar inte att gå upp tidigt, jag gillar att ligga och dra mig i sängen, men jag skulle jobba klockan sex, så med hjälp utav en kollega på jobbet som ringde och väckte mig... TACK LOVISA!!! så kom jag i tid till jobbet. Efter jobbet var det städning, packning och allt som skulle göras inför avresan. Jag var som en zombie den kvällen och visste nog knappt vad jag höll på med.

Och för er som inte vet... mitt i veckan slutade Volvon att fungera. Från tisdag till onsdag sov jag så extremt dåligt att jag förstod att jag inte skulle kunna vara på jobbet ens och kunna vara människa. Jag hade ringt till alla möjliga människor, för att försöka få någon hjälp med bilen. På onsdag morgon fick jag tips av min hyresvärdinna att det fanns en kille i Nyby(bara 7km bort) som skulle vara jätteduktig med bilar. Jag skaffade fram numret till honom och det visade sig, lustigt nog, att han jobbat på Bilbolaget inne i stan. Han gjorde alla möjliga felsökningar på bilen, men det tog 2 turer hit på onsdagen och 2 turer hit på torsdagen, innan han hittade felet. Bensinpumpen!

Han knackade igång den och sa att det förmodligen skulle funka att köra den. Så jag körde till jobbet på torsdagen med 4,5 timmars sömn, eftersom att han slutade jobbet så sent innan han var här. Jag funderade starkt på om jag skulle bila ner till Skara, inte bara för bilen, men även för Silve, som inte har mått något bra alls sedan i torsdags. Han har varit trött och sliten och jag har inte riktigt vetat varför. Förmodligen har han haft någon blödning igen, som jag inte sett. Sen har han varit extremt känslig för Nova som löper, så till slut bestämde jag mig för att köra ändå. Jag tänker som så att det kunde vara bra för Silve att komma ifrån Nova som höglöpte och han är ju lika dålig, eller bra, hemma som borta. Så han åkte kungligt i bilen på vägen ner till Götene och Micke. Hemma med valparna och resten av hundarna som inte följde med, var Agnes och hennes pojkvän Brian! Tack så hemskt mycket för hjälpen!!

Vi tog ett första stopp i Åsarna, där vi hämtade upp Loddies son, Pil, från familjen Christoffersson. Sen körde vi vidare och gjorde nästa stopp hos Sundin i Orsa, där jag långrastade alla vovvar, lånade toaletten och sen hämtade jag Skacke, som ska bo hos Niklas Olsson. Sen körde jag raka vägen till Lundsbrunn i Götene. Jag var framme halv tio på kvällen. Det blev en sen kväll och inte konstigt, för jag försov mig ju och kom inte hemifrån förrän klockan var tjugo över elva. Inte direkt den tiden jag hade tänkt att åka.

Jag hade fin hjälp av Micke med allt och vi matade hundar och medan vi väntade på att de skulle rastas igen for vi och köpte oss varsin pizza. Vi kom väl i säng strax innan 01:00 och bestämde oss för att gå upp runt sjutiden. Åkte mot Skara och såklart hade jag glömt kameraväskan, så jag valde att vända om och hämta den, så vi kom fram lite senare än planerat, men det gjorde ingenting, vi hade gott om tid ändå.

Alla hundar skötte sig hyfsat fint, jag fick säga åt några vovvar några gånger när dom skällde på stake-outen, men överlag gick det bra. Det var så varmt väder att alla hundarna bara låg och jäste i solen. Hua! Den solen skulle senare visa sig tagit lite för mycket på mitt huvud för dagen.

Ut först av hundarna var Tricky och Pil, brorsorna. Micke fick visa Pil och det gjorde han galant, som alltid.
 

Pil fick Excellent med en 3e placering i juniorklass.

Här är hans kritik:
10 mån, maskulin, välformat huvud med bra ögon o öron. Bra hals, stark rygg, bröstkorgen behöver utvecklas. bra benstomme o tassar, balanserade vinklar, rör sig med bra steg. Ngt lös i fronten, trevligt temperament.




Tricky visade jag själv. Han visade sig vara en riktig softis och jag tyckte han kändes lite klen, mentalt, i ringen, skulle jag vilja påstå. Med andra ord: Jag ska träna honom mycket mer och försöka ta med mig honom lite, för att socialträna.


Trickster fick Very Good

Här är hans kritik:
10 mån, maskulin, välformat huvud med bra ögon o öron. Bra hals, ngt välvd rygglinje med lite avfallande ländkors, bröstkorgen behöver utvecklas. Bra benstomme o tassar, välvinklad, rör sig med ett bra steg, men lös i fronten, trevligt temperament.


Haldex gick mot Ylwas Io i bruksklass och Haldex har fortfarande ingen päls, den växer ju inte så fort på en vecka... *haha* Nåja, nu har jag ställt honom två gånger utan päls och båda gångerna har han fått Very Good. Det är stor skillnad i intryck på honom, så jag kommer inte att anmäla honom några fler gånger om han inte har päls. Han är anmäld till Ånnaboda, så jag kommer väl ställa honom ändå. Har man anmält så har man ju.

Här är hans kritik:
4-årig hane. Huvud med ganska bra proportioner, bra ögon och öron, lite kort hals, stark rygg, outvecklad bröstkorg, lite platta tassar. Balanserade vinklar, rör sig med bra steg och påskjut. Trevligt temperament.

Silve fick vara med på utställningen fast han var lite krasslig. Han låg och sov mest hela dagen, så det var bra att han ändå fick röra lite på sig. Det gick väl inget vidare i bedömningen, men jag är nöjd att han klarade dagen. Idag mår Silve nästan som vanligt igen kan jag tala om. Det syns lite att det har varit nåt knas, men han är mer som sig själv... Silve fick Good.

Här är hans kritik:
Stor maskulin, 11 år. Huvud med bra proportioner, bra ögon, lite brett ansatta öron, bra hals, rygg o bröstkorg. Lite trång front, balanserade vinklar, rör sig med lite knappt steg, korsar ngt fram och ngt kohasig. Trevligt temperament.



Sen var det dags för Tirith och Loddie.... eller var det det?

Inte nog med att jag nästan missade Silve in i ringen, jag tog helt fel hundar och började värma upp. Typiskt jag. Jag tror jag får sluta anmäla så många hundar, men det blir ju lätt så när man ska fara så långt.

Nåja, där stod jag med Tirith när Niklas Olsson kom och ropade på mig att jag skulle in i ringen. Näe, redan? tyckte jag.... - Ja-aa, juniorklass! Näe!! Jag hade glömt bort Saria!

Och jag som räknat ut att jag faktiskt skulle ha tid att värma upp varje hund, eftersom att jag hade hjälp av Micke, men nu fick jag vackert springa in i ringen, och jag hann inte ens springa tillsammans med de andra hundarna, utan fick helt enkelt vänta på våran tur. Då passade jag på att öva lite utanför ringen och kände genast att det skulle bli svårt att visa Saria. När det var vår tur och jag skulle springa med henne kändes det som fullkomlig katastrof. Jag tror jag har blivit lite väl slarvig nuförtiden, för jag kan ärligt säga att jag inte tränat någon av mina hundar på ringträning, eller gå fint i koppel. Just där och då, ångrade jag att jag inte gjort just det. Så domaren Jesper Andersson talade om att han gillade hennes typ och allt, men om hon inte kunde visa att hon kunde röra sig... ja-aa...

Jag fick springa två varv och det gjorde makalöst ont i min arm, då Saria drog som bara den. Hon uppförde sig inte alls och hon fick nog en och annan att fundera på vad jag höll på med, jag som brukar kunna visa hundar. Nåväl, ni ska få se nåt helt annat när vi kommer till Ånnaboda. That's a promise :-)

När vi sprungit våra två varv sa domaren, spring ett varv till. Han såg väl att jag började få ordning på henne. Jag hade också talat om att jag råkat förbereda fel hundar, därför såg det ut så här. Hmm...  Jag skyller allt på mig själv. Strunt samma nu, i vilket fall så fick hon iaf ett CK!! Yihooo!! När vi gick in för konkurrensen hade jag noll koll på hur många hundar som skulle stå där, så jag sprang in fint med Saria efter lite tips från Ylwa för att visa att vi visst det kunde röra på oss, eller iaf Saria. Jag tittade efter de andra när jag kom fram, men såg ingen annan och blev så paff(jag hade noll koll på vad som hände i ringen) att jag bara fick fram: Eh.. men är det bara vi? - Jaaa, sa domaren, räcker inte det?

Saria blev oplacerad i bästa tik, då hon drog och inte visade sig så fint, men jag är supernöjd!! Nu är det bara att börja träna på hemmaplan och stackars Johan får nog allt ställa upp och leka domare...


Saria fick alltså Excellent och var den enda i klassen som fick CK, det var 5st, så det kändes lite kul, tyckte jag.

Här är hennes kritik:
11mån feminin tik, välformat huvud, bra ögon o öron, bra hals o rygg, tillräckligt bröstkorg för åldern, tillräcklig benstomme, rör sig bra när hon vill, välvinklad runtom.


SEN var det dags för Tirith och Loddie att gå in i ringen. Micke fick ta Loddie medan jag tog Tirith. Jag vill egentligen inte gärna låna Tirith, eftersom att hon är så mjuk i temperamentet. Så vi mjukade upp dom tillsammans och inne i ringen gick det bra. Både Tirith och Loddie blev tilldelade CK. Tirith stod en bra stund på första platsen i bruksklassen, men till slut blev den äldre tiken från Vänervinds kennel framplockad före Tirith, då hon rörde sig bättre för dagen. Tirith var också lite bekymrad och vände på huvudet flera gånger och det blir ju inte bra i rörelserna då. Det var 6 stycken i bruksklassen och Tirith blev placerad som nummer två. Loddie lyckades knipa 4e placeringen och det var jag verkligen nöjd med. Nu var det helt plötsligt 3 Ck'n, vilket betydde att jag behövde hjälp med en hund. Jag frågade Pernilla(Vintervisa kennel) om hon kunde ta Tirith. 




Även om jag då helst inte lånar ut henne, så är det samma sak med Saria, hon är också väldigt mjuk och då valde jag helt enkelt att låta den äldre hunden gå med någon annan och ta Saria själv. Tirith fick stå kvar på sin plats, men framför både henne och tiken från Vänervind, plockades den numera välkända Shadi upp på första platsen. Och så blev det! Vänervind Laika fick dock CERTET då Shadi är fullcertad och blev därmed utställningschampion för dagen. Stort grattis till familjen Hörnlund!! 

Och grattis till Niklas, som återigen tar första platsen med sin Shadi!!

Men jag säger nog ändå det största grattiset till Silves syster Cémbra's barnbarn Io,
som för dagen blev utställningschampion!!




... fortsättning följer!

1 Mari skriven

Stort grattis till alla fina Ck:n! Jättefina bilder på alla tjejerna är det också.

Nu väntar vi bara på del två i berättelsen!

Sköt om er. /Mari

2 Ylwa skriven

Grattis till fina resultat i helgen! Nu får du öva några korta pass inför Ånnaboda så kan det bara gå ännu bättre. Kul att ses i helgen! Extra kramar till fina Silve från tjocka släkten & "gammalmatte".

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: